No nyt sitten rohkaisin mieleni ja kirjauduin sivuille...

..olen lueskellut kirjoituksianne jo muutaman päivän. Onnea vaan kaikille sitkeille sisseille, niille jotka jo ovat ilman myrkkyä ja niille jotka ovat kohta ilman tupakkia! :mrgreen: Itsellä on menossa viides pvä zyban kuuria (-niin tiedän, että täällä on ihan oma champix-kerho..meidän lääkäri ei vaan vissiin edes tiennyt ?? kuin zybanista) huomenna siis vielä yksi tabu ja sit siirryn kahteen tabuun.. hirvittää-jännittää-kauhistuttaa.. siinä lähinnä fiilikset tällähetkellä. Todella tyytyväinen olen itseeni siinä asiassa, että olen päätöksen tehnyt ja meinaan viedä tän homman nyt loppuun asti. Johan tuota on tullut yli 20 v. tupruteltua..voi kauheeta.
Kertokaahan ihmiset, joilla on tästä zybanista kokemusta, että kun siirryn kahteen tablettiin, niin montako päivää kannattais syödä kahta tabl./pvä ennenkuin lopetan? Se meidän kylän tohtori ei senkummemmin ohjeistanut, lähinnä vaan kirjoitti reseptin ja siinnä se. Jostain esittestä olen yrittänyt tutkia, mutta kauheen ympäripyöreesti sielläkin on mitään..Hei, tsemppiä kaikille "samassa-jamassa" oleville! :P
«134

Viestejä yhteensä

• kitikattikitikatti tampere
    editoi huhtikuu 2007
    Mukavaa etten ole päivän ainut noviisi joka uskaltautu tänne...itsellä ei kokemusta tabuista...huhupuheita vain että oikeesti vaikuttais vasta 14. päivän kohdalla ei 10. niinku ohjeissa lukee...
  • editoi huhtikuu 2007
    Moikka! Ai 14 pvä? ok, täytynee kuulostella oloa ja toimia sen mukaan. Sehän on hienoa, jos pystyy lopettamaan ilman mitään "rohtoja", meikkis taitaa olla kyllä sellainen himopolttaja, ettei tästä mitään tuu ellen saa tähän jotain apua näistä tabuista, tai mistäs tiedän...tuntuu vaan siltä. Aika omituinen tunne muuten, kun tupakkaa vielä vetelen, niin se ei maistu miltään. Suhteellisen tyhmä fiilis tulee.. mutta jos tää nyt toimii, niin olen kyllä ihan polleena sit puolen vuoden päästä, viimeistään.
    Nyt lähinnä jännittää, että miten tuo lääke toimii kun sitä ottaa kaksi tabua päivässä, tai siis, miten se vaikuttaa, miltä tuntuu olo sitten. Joku kirjoitti näillä sivuilla että zybanista tuli näköhäiriöitä jne. ihan silmät pyöreinä luen täällä näitä tarinoita...
    editoi huhtikuu 2007
    Iski saituus ku katteli nikotiinipurukumien hintoja...aattelin että säästäähän tässä piti ku lopettaa tupakoinnin...hehe..tosin salmiakkia meni parin ekan viikon aikana pussi tai pari...niin ja niistä tabuista luin ja kuulin vasta myöhemmin....mutta väliäkös sillä kuinka lopettaa kunhan lopettaa
  • editoi tammikuu 2009
    T
  • MinselaMinsela Satakunta
    editoi huhtikuu 2007
    Uusi minäkin täällä. 18 vuotta polttanut, nykyään ei riitä aski päivässä ja vielä enemmän menee nyt, kun olen päättänyt lopettaa. Hermostuttaa vietävästi lopettamineni. Ensi keskiviikkona lääkärille aika varattuna, Champix reseptin yritän saada. Joskus olen ollut n. ½ vuotta melkein polttamatta. Toivottavasti nyt lopetus on lopullinen.
  • editoi huhtikuu 2007
    Joo, sillä kait ole väliä miten ja millä avuilla lopettaa... hermostuttaa kyllä älysti ja kun ajattelee sitä viimeistä röökiä, niin pitää mennä ulos sauhulle.. ihan pöljää! :shock: Minäkin olin joskus "teininä" puolivuotta polttamatta, olen ehkä muutaman kerran sitä sadatellut että kun tulinkin aloittaneeks uudelleen... toivon kyllä että nyt sit onnistuu, en ole aikaisemmin vakavissani kyllä edes yrittänyt lopettaa. Jotenkin sitä vaan on alkanut funtsia kaikkia juttuja tämänkin polttamisen suhteen.
    Juu, terkkuja vaan päijäthämäläisille, meitähän riittää :P ja hyvä niin.
  • Olavi VOlavi V Pori
    editoi huhtikuu 2007
    En ole käyttänyt korvaavia, mutta ahmin mynthoneita. Niihin olenkin sitten jäänyt koukkuun.

:mrgreen: :thumbup: Joopa, niitä ja muita vastaavia täytyy olla mullakin aina autossa, ennen tuli aina poltettua heti kun lähti ajamaan. :oops: :?:
    Nyt on kylläkin alkanut arveluttamaan, kun kuulin että jatkuvasti käytettynä
    nämä kurkkupastillitkin voivat aiheuttaa ongelmia. :?: :!:
    Oisko jollain jotain tietoa tästä?
  • editoi huhtikuu 2007
    ainiin, hieno juttu Kitikatti ja Meirami, kun olette jo paremmalla puolella tässä lopetus-hommassa, onnea!!!! Ihailen kyllä kun joku pystyy myntonin ja salmiakin avulla lopettamaan! ( meikäläinen tarviis about rekkakuormallisen kutakin herkkua ja mielellään kerta-annostus niin että melk. tukehtuu..) voi voi...
    Minsela, vedä vaan röökiä nyt oikein urakalla ja keskity siihen huonojen puolien ajattelemiseen siinä samalla, mieti kaikki tupakoinnin haitta puolet (iho harmaa, keuhkot tervassa, jne). inho-hoitoa!
    Samalla voit kuvitella ne kaikki lukuisat myrkyt mitä siirtyy filtterin läpi sun keuhkoihin... mielikuva-inhotusta.... :twisted: :mrgreen:
  • editoi huhtikuu 2007
    Olavi, noista kurkkupastilleista ainakin se tulis mieleen, että myntonit jne on aika ärtsyjä(väkeviä), eli jos meinaa närästää niin ei helpota ainakaan sitä vaivaa. Muuten en kyllä tiedä onko noissa terveydelle vaarallisia aineita kuin ne normaalit väriaineet ja aromit ja sen sellaiset.
    äkkiä tulis mieleen, että vaihda välillä ksylitolipurkkaan, se tekee hampaille hyvää :D
    editoi huhtikuu 2007
    Ei kai ne Mynthonitkaan pitemmän päälle mitään terveellisiä ole, luulisin ainakii niin.
    editoi huhtikuu 2007
    Näin jälkeenpäin ajatellen taisin tehdä sitä inhohoitoa itselleni jo jonkun aikaa ennen ku lopetin...eli haukuin itseni kyykkyyn joka kerta sytyttäessäni...ja mitä enemmän ajattelin lopettamista, sitä enemmän teki mieli käydä röökillä...omituista..ja sitten flunssan varjolla jätin vaan menemättä ulos...
    editoi huhtikuu 2007
    ^ Meillä ei onnistu noin, kun takassa voi polttaa :roll:
    Minulla sama, mitä enemmän lopettamista ajattelen, sitä enemmän poltan ja olen hermostunut. Toivottavasti saan ensi keskiviikkona Champix reseptin ja saan homman etenemään. Odottavan aika on pitkä.
  • editoi huhtikuu 2007
    minä lopetin salmiakki-jenkin ja porkkana-ja lanttukuutioiden kanssa,ei ýhtään nikotiinia lopetuksen jälkeen sillä ykskin tuttu syöny niksapurkkaa jo pari vuotta :roll:kallista ja riippuvuutta ylläpitävää,alussa meni mynttoneita jokunen, mutta kun en oo syöny karkkia enkä pullaa sitte ku v-92 niin näkkäriä menee kans ja sipseistä tuli sairaalloinen himo ja painooki sitte 3kg,lopetin sipsit vähäks aikaa ja nyt 3 viikkoo ilman,yhtä popcorn astiaa lukuunottamatta ku Kärpät voitti sm-kultaa,piti juhlia jotenki,tänään juhlat torilla :D
  • PeeJPeeJ Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Juu hei vaan kaikille. Itsekkin uusi asiakas täälläpäin. Polttelin tossa kuutisen vuotta ja sitten alko nä meikäläisen keuhkot hakkaamaan vastaan. Ei olis koskaan pitäny edes alottaa kun lääkärin mukaan muutenkin ahtaat keuhkoputket. Mutta kuitenkin lueskelin tätä foorumia 2 päivää ja sitten iski se lopetuspäätös. Nyt vuorokausi tätä kirjoittaessani täynnä ilman röökiä ja enimmäkseen jännittää mitä tässä on edessä. :D Oli vaan pakko kirjautua sisään ja sanoa kaikille ihmisille kiitosta että kirjottelette tuntemuksianne tänne :)

Itsellä käytössä tällä hetkolla nikotiinipurkat mutta niitäkin syön vaan siihen äärimmäiseen hätään ja "paniikkiin" mitä tässä kokenut. Yhteensä menny 3 purukumia nyt. Mutta se mikä eniten auttoi tähän valmistautuessa oli se röökaamisen vähentäminen. Sain kuukaudessa tiputettua askista päivässä 8 röökiin per päivä. Se tuntuu tässä vaiheessa olleen vaikeampaa kuin tämä ensimmäinen savuton päivä. Ja toi viimesen röökin kauhu meni ihan itsehuijauksella vaikka itsekkin sitä pelkäsin. (nukahdin vahingossa ja alotin unien jälkeen nikotiinipurukumilla). Toivottavasti ei tule sorruttua :)
    editoi huhtikuu 2007

:thumbup:
  • jonitusjonitus Vantaa
    editoi huhtikuu 2007
    Poltin viimeisen tupakan vuoden vaihteessa. Zyban-kuurin aloitin viikkoa aikaisemmin yhdellä tabulla. Mielestäni tupakka maistui pahemmalle joa silloin ja ei tehnyt niin usein mieli.

Käytin ekan savuttoman päivän nikotiinipurkaa kunnes luin Allenin opusta ja lopetin purkankin. Tuntui, että Zybanista ei olisi ollut mitään hyötyä.

Lopetin muutaman viikon päästä kuurin, koska olin sitä mieltä, että lääkkeestä ei olisi hyötyä ja nukuin todella huonosti kuurin aikana. Lopetettuani huomasin kuitenkin, että herkutteluhimot iskivät kovina sekä ehkä yleinen mielialakin huononi. Eli oli Zybanista minulle hyötyä ja olisi ehkä kannattanut käyttää kuuri loppuun. Noh, selvisin lyhyemmälläkin versiolla.

Toisille Zyban toimii toki tehokkaammin sille tarkoitetulla tavalla. Minuakin se auttoi. Mielestäni kuitenkin pääasia, että pysyy erossa kaikesta nikotiinista. Mieluummin kärsin kerralla kunnolla (muutama viikko), kuin että siirtäisin vieroitusoireita tulevaisuuteen. Mutta pääasia on kuitenkin tajuta, ettet HALUA enään koskaan polttaa tupakkaa. Sitä on vaikea hyväksyä, mutta mm. Allen Carrin opukset saattaa auttaa.
  • editoi huhtikuu 2007
    Moi Peej! No sinähän äkkiä päätit sitten vaan lopettaa? Hieno homma! Ehkäpä tolleen "nurkan-takaa-säikyttämällä" lopetus onkin hyvä homma?
    Ihan vaikuttaa että olet "hyvässä hapessa" ja vrk takana jo. Jatka vaan samaan malliin! Periksi ei anneta!
  • editoi huhtikuu 2007
    toivottavasti onkin tosi monta savutonta edessä,onnee vaan sinne ja kovasti tsempit täältä aurinkoisesta pohojosesta :lol: itellä alkaa olla hyvällä mallilla yli 3 ja puol kk takana, toivottavasti mullakin vielä tosi monta edessä, savutonna siis :lol: oon hurahtanu dementiahiihtoon ja harmiksi sairastuin flunssaan alkuviikosta niin en oo päässy ku ehin just aloittaa,huomenna jos sitte :D oon nimittäin päättäny muutama viikko sitte että nyt lähtee ne 3kiloo jotka sain savuttomuudesta,ehkä sipseilläkin osuutta asiaan,karkkia ja pullaa en oo syöny 15 vuoteen :mrgreen: sitäkään en osannu kohtuudella käyttää joten lopetin,oon on-off ihminen :roll:
  • editoi huhtikuu 2007
    Hei Jonitus, minua kiinnostaa kovasti tuo Zyban, itsekin sitä nappailen, tänään eka pvä kahdella tabulla. Kerro mulle tuliko sulla autolla ajaessa sellainen olo että olenkohan "ajo kunnossa"? Mulla on muuten olo ihan ok, tupakka ei mastu millekkään ja se haju on alkanut etoa. Makuaisti on ihan sekaisin välillä.. jugurtit on muka pilaantuneita ja kaupan valmisruoka (jota olen syönyt miljoona krt. ennenkin) maistuukin yhtäkkiä niin suolaiselle ettei sitä voi syödä!! hoh hoh... hauskaakin tämä on välillä!
    Mutta autolla ajaessa on jotenkin outo fiilis ja työmatkaa on yli 20 km/suunta, niin ei ole oikein vaihtoehtoja kun ajaa vaan... Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, meneekö ohi ???? Niin, ja onnea sinulle onnistuneesta lopetuksesta Jonitus! :lol:
  • PeeJPeeJ Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Siis lopettaminen ollut kiikarissa tässä kyllä kauankin, sain sen kipinän täältä tehdä sen nyt. Eli tupakin vähentämistä tapahtui hiljalleen ja vaihdoin myöskin mentholitupakkiin. Vähensin kellon kanssa joka oli loppupeleissä aika hyvä suunnitelma. Lisäsin hiljalleen vaan tupakin välisen ajan sellaisesta puolesta tunnista 2-3tuntiin. Suhteellisen kivuttomasti menny nyt kun menthol pastilleilla ja purukumilla saa itseään osittain huijattua :D Ajattelin myös tässä kokeilla jos tämä toinen päivä menisi ilman tuota nikotiinipurkkaakin! Eilen meni senverta vähän että pitää katsoa jos saisi pidettyä itsensä kurissa ilmankin. Tässä jos onnistuu ni olis kyllä taas henkilökohtanen voitto :)

Kyllä se siitä irtoaa Meke, asennoituminen on ilmeisesti avain tässä hommassa. Hoen itselleni vaan että "vaikka tekeekin mieli ni en vaan polta". Ja sitten 3 pannua kahvia... :D Jotenkin tuo kahvi vaan noussu tässä toisen päivän kohdilla jo arvoon arvaamattomaan :) Ja tänään kun asioilla olin käymässä niin se autossa röökaaminen tuli kyllä niin vahvana päälle. Laitoin vaa radiota kovemmalle ja aloin laulaa :D Hätä keinot keksii..
  • editoi huhtikuu 2007
    Moikka vaan kaikille! Takana oli reilut 20 vuotta tupakointia kunnes tuli keuhkoon reikä eli ns.itsesyntyinen ilmarinta (lääkärin mielestä tupakka syynä) säikähdin ja motivaatiota lopettamiseen oli hyvinkin. Lopetin zybanin avulla ja melkein vuosi meni tupakoimatta kunnes retkahdin. Poltin tuossa sitten reilun vuoden, mutta keuhko ei tykkää yskimisestäni joten ajattelin taas lopettaa, champixin avulla tällä kertaa. Tyhmänä päätin lopetuspäiväksi kolmannentoista päivän. Alku tuntui lupaavalta ei tehnyt mieli tupakkaa paljonkaan ja luulin että tästä tulisi ihan helppoa mutta ei, nyt on menossa viides savuton päivä ja olen valvonut öisin, syönyt itseni ähkyyn ja kärsinyt kuten moni muukin tupakantuskista näiden päivien aikana. Melkoista kärvistelyä tämä on. Olen kyllä sitä mieltä että zybanilla oli helpompaa lopetella, lisäksi mä popsin sitä kauan koska huimauksen yms.takia lekuri puolitti sen annostelun ja silti piti käyttää koko lääkesatsi.
    Tällä kertaa motivaatio lopettamiseen ei kyllä ole ihan suurinta luokkaa ja pelkäänkin repsahtavani mikä olis sääli koska muistan edellisen lopetuksen jälkeen paljon kivoja asioita. esim. kun jaksoi jopa hölkätä pätkän ilman että henki pihisi vain vaivoin, maku ja hajuaistin palautuminen ja mikä tärkeintä yö unen laatu parani huomattavasti.
    Tsemppiä kaikille lopettajille, jatketaan sinnikkäästi ja ajatellaan jos muutkin pystyy niin kyllä minäkin.
  • editoi huhtikuu 2007
    Tsemppiä vaan, kyllä se menee hienosti kun on tuo asenne kohdallaan sulla! hammasta purren ja sitkeesti! !!!
  • editoi huhtikuu 2007
    Äskeinen veisti oli siis PeeJiille. Jaana, nyt otat vaan sellaisen meiningin siihen hommaan, että periksi ei anneta!! Jooko? Minä meinasin viikonlopun aikana polttaa viimeisen röökini, kyselen sitten vuorostani kannustusta täältä kun ja jos alkaa oikein hermottaa!!
  • editoi huhtikuu 2007
    Moi Meke!
    Ole varovainen sen zybanin ja auton kans jos jotan liikenteessä sattuu niin sulla on ongelma. Mulle tuli kahden tabun alotuksen jälkeen olo kuin ei aina ois ollu oma pää harteilla, huminaa, päänsärkyy,painajaisunia, refleksit hidastu, tuli outoja huimauskohtauksia niiden piti mennä ohi muutamassa viikossa, mutta mulla ei menny, siispä annostus muutettiin takas yhteen jota siis popsin kuurin loppuun ja ihan ookoo autto. Siispä kuulostele tuntemuksiasi, jos ei helpota niin älä lopeta kokonaan vaan kokeile jatkaa sillä puolikkaalla annostuksella
    Parasta Zybanissa oli se ettei tullut kummemmin ruoan himoa ja paino pysyi kurissa. Zybanin jälkeen ruoka kyllä maistui tosi hyvältä johtuen tietysti myös tupakan lopetuksesta. Onnea lopetukseen!
  • editoi huhtikuu 2007
    Jaana, kiitos neuvosta. Just toi "oma pää ei harteilla" on sen olon nimi! ja sit pää on vähänkuin tunnoton tai turta...tänään aloitin kahdella tabulla, huomenna mies vie onnex töihin, täytyy viikonlopun aikana hoitaa tää tupakan hautajaiset, niin voi sit maanantaina pudottaa yhteen tabuun jos vielä outoja tuntemuksia. Hyvä kun täällä saa "purpattaa ja höpöttää" ja kiva tietää että moni muukin on samassa jamassa :) Kyllä me onnistutaan!!!!
  • editoi huhtikuu 2007
    Heips vaan kaikille, sanoo tulokas. Mä olen aivan pää pyörällä näistä tropeista mistä täällä puhutaan, voisko joku valaista mua? en edes uskalla laskea kuinka monta kymmentä vuotta mä olen tuprutellut, mutta useamman vuoden olen jo pähkäillyt lopettamista saamatta mitään aikaiseksi :oops: nyt ajattelin sitten osallistua lopeta ja voita kisaan, aattelin että olen sen itselleni velkaa. edellisestä tupakkilakosta on tullut kuluneeksi 10 vuotta (nuorimmainen syntyi silloin), muutamia päiviä olen ollut pössyttelemättä kun on ollut joku megaflunssa.

Kamalan ristiriitaisia ajatuksia lopettaminen herättää, mutta toisaalta niin herättää tupakoinnin jatkaminenkin. mun kolmella tädillä on keuhkoahtauma ja olen itse hoitanut keuhkoahtaumapotilaita keuhko-osastolla, ei mitenkään mieltä ylentävää. :(
  • editoi huhtikuu 2007
    Uusi olen minäkin täällä
    Töihin tullessa näin ilmoitustaululla julisteen Lopeta ja Voita kisasta. Päätös tupakoinnin lopettamisesta varmistui (olenhan minä sitä miettinyt paljon ennenkin, varsinkin viime aikoina). Ja kun vielä työkaverit lupasivat olla tukena ja kannustamassa.. :) Ilmoittauduin siis mukaan ja huomenna varaan ajan työterveyteen, josko kokeilisi Champixia tai Zybania apuna lopettamisessa..
    Olen lopettanut elämäni aikana varmaan 6 kertaa tupakoinnin. Lopettaminen on aina ollut suhteellisen helppoa mutta minussa on jokin sisäänrakennettu vika tai tahdonvoimani on liian heikko, sillä olen aina jostain ihmeen syystä aloittanut uudestaan :thumbdown:. Pisimmillään olen ollut polttamatta yhtäjaksoisesti, tämän 12 savuisen vuoden aikana, 1,5 vuotta. Ja viimeisen parin vuoden aikana olen joka vuosi ollut vähintään 3 kk savuttomana.
    Jos kerta äitini pystyy 30 vuoden savuttelun jälkeen lopettamaan niin kyllä minäkin.
  • editoi huhtikuu 2007
    Hieno päätös :)

Tänne vaan kaikki rohkaistuneet, valaistuneet, pimeet, sammuttaneet, stumpanneet ja harkitsevat :D

Hyvin harkittu on puoliks tehty :D
  • VeskuVesku Itä-Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Kappas, alkaako Hepsin masennus sun muut tuskat jo helpottaa vai saitko vahvemman lääkityksen ? :D

• editoi huhtikuu 2007
    Vesku kirjoitti:
    Kappas, alkaako Hepsin masennus sun muut tuskat jo helpottaa vai saitko vahvemman lääkityksen ? :D

Älä siinä ollenkaan ala kuule vinoilee :wink: Tää on pelkkää harhaa, välillä jotain normaaliakin, niin sit voi taas porata :cry: tai heilua lekan kanssa... :twisted:

P.S. Mä menenkin nyt lukemaan sitä Carrin kirjaa... kert säkin suosittelit :mrgreen:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.