Kauanko tää s**tanan kidutus kestää?

Olisko kellään heittää mitään nyrkkisääntöä nikkisten kestosta? Itselläni nyt kolmas viikko meneillään ja uskonpuute uhkaa hyökkiä niskaan. Pahasti.
Tupakointia en ristus vieköön halua aloittaa enää uudelleen ja jonkinlainen ennuste oireiden kestosta olisi paikallaan lopetus päätöstä vahvistamaan. Jos teiltä sellaista siis löytyy, niin kertokaa.

Kiitos

Tietenkin yksilöissä on eroja, tiedän sen, eli en kaipaa saivartelua vaan empiiristä aineistoa
«13

Viestejä yhteensä

• KötäleKötäle Helsinki
    editoi tammikuu 2008
    Kolmesta viikosta olen paljon kuullut puhuttavan.

...ja ne nikkikset on just niin kauheat kun sä annat niille luvan olla :wink: Kyllä se siitä! :thumbup:
  • nipanipa Eteläsavo
    editoi tammikuu 2008
    Taas kerran tuo kötäle kertoi asian. Nyt vaan sellaista itsensä hallitsemista, eli kun olet päättänyt lopettaa tuon tupakin, niin siitä on pidettävä kiinnin.Et anna minkäälaista arvoa sille pirulle joka ehkä nytkin kuiskuttelee siellä korvan juuressa. :roll: :thumbup:
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi tammikuu 2008
    Fyysiset nikkikset helpottaa yleensä sen kolmen viikon kuluessa eli sä oot tosiaan voiton puolella jo :):) Psyykkinen puoli onkin sitten se hankalampi,,,, eli sori ny, mut kyl se yksilöllistä on :(... Toiset on saanu jo ennen lopetusta itsensä psyykattua niin hyvin että ei nikkiksiä ole edes sen kummemmin ja sitten on näitä maija meikäläisiä, jotka vielä puolen vuoden jälkeenkin silloin tällöin haikailevat sen kessun perään :evil:
  • editoi tammikuu 2008
    Mulle kävi niin, että kun lopetin nikotiinivalmisteet tammikuun alussa, niin nyt alkaa olla tilanne se, että yöllä nukun heräilemättä kunnon yöunet ja päivälläkin on ajatukset jo paljon valoisammat. Mutta voi olla, että kirkasvalolampulla, kalaöljykapseleilla ja B-vitamiinilla on myös osuutta asiaan.

Kidutustahan tuo loppusyksy oli, mutta nyt tuntuu, että joku tärkeä muutos on tapahtunut parempaan suuntaan.

• tutetututetu Helsinki
    editoi tammikuu 2008

Unettomuus kesti kolme viikkoa, viime viikonloppuna en tehnyt muuta kuin keskityin ulkoiluun ja nukkumiseen, ja sen jälkeen onkin ollut kunnon yöunet.

Muuta ongelmaa en huomaa kuin vaihtelevasti mieleen tuleva mieliteko, vähäisempänä tai koko päivän kestävänä harmina. Kyse on enemmänkin tavasta reagoida jossain tilanteessa, paikassa tms. Sen yritän sivuuttaa toteamalla, että mieli tekee, mutta en halua, ja keksimällä silloin jotain toimintaa.

Jaksa vaan pinnistää!
  • ElinaKMElinaKM Sairaaaaan nopee hämäläinen :)
    editoi tammikuu 2008
    Täällä moni sanonut unettomuuden kestäneen kolme viikkoa...
    Herrekuud sanon minä, mulla takana vasta viikko ja alan muistuttaa erehdyttävästi zombieta! Siis tätä valvomista vielä kaksi viikkoa, oumaikaad, ei mää jaksa :!: :!: :!:

Aattele Terppa, sulla takana jo kolme pitkää viikkoa. Täällä osa rämpii vasta ihan ekoissa aamuissa.
  • nyt tai ei koskaannyt tai ei koskaan Kokemäenjoen suisto.
    editoi tammikuu 2008
    Kaikki loppuu aikanaan, viekkaritkin... :lol:

Jonain päivänä tulee helpotus, siihen asti pitää vaan tsempata. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
    editoi tammikuu 2008
    Mulla ei kauheita viekkareita ole, toi unettomuus ainoa suuri ropleema.

• editoi tammikuu 2008
    Mulla oli alussa kauhee unettomuus ja hikoominen. Nyt kun kohta on kuukausi täynnä, niin on tullu uus viekkari. Iltasin kun menen makaamaan sänkyyn, niin keuhkoista lakaa ahdistaa ja alkaa yskittää. Siihen ei sitten auta mikään...ilkeetä. Lähinnä viekkarit on kuitenkin henkisiä ha uskon niiden jakuvan minulla vielä pitkään.

Tänään töissä koin uskomattoman onnistumisen elämyksen. Eka asia mitä ajattelin, niin voi kun nyt vetäis röökin onnensa. Niin sitä vaan on pakko alkaa hallitsemaan tunnekuohuja muuten kun röökiä vetämällä.
  • editoi tammikuu 2008
    Terppa kirjoitti:
    Olisko kellään heittää mitään nyrkkisääntöä nikkisten kestosta?

Pari vuotta, kertoi kerran joku Iltalehden raportoima tutkimus. Empiirisesti voin kertoa, että se voi pitää paikkaansakin, joskin oireet toki helpottuvat ja liennehtyvät ajan saatossa.

Joka tapauksessa sellaiset "kolmet viikot" kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Kyllä tuo röökinlopetus vähintään puoli vuotta kestävä prokkis on. Kai nyt jokainen pystyy olemaan muutaman viikon röökilakossa, jos sillä tavoin siitä eroon pääsisi.
    editoi tammikuu 2008

Lopettamisen jälkeen

20 minuuttia lopettamisesta
    verenpaineesi laskee
    sydämen sykkeesi tasoittuu
    käsiesi ja jalkojesi lämpötila paranee

8 tuntia lopettamisesta
    veren happipitoisuus paranee
    elimistösi häkäpitoisuus laskee puoleen
    vieroitusoireena tupakan mieliteko (menee ohi esim. nikotiinipurukumilla tai rautaisella itsekurilla)

24 tuntia lopettamisesta
    häkä häviää elimistöstä
    keuhkot alkavat puhdistua limasta ja muista tupakoinnista aiheutuvista jätteistä
    sydänkohtauksen riski alkaa laskea

48 tuntia lopettamisesta
    haju- ja makuaisti alkaneet parantua
    vieroitusoireiden pahinta aikaa

72 tuntia lopettamisesta
    keuhkojen toiminta paranee ja hengittäminen tulee helpommaksi
    keuhkoputkien supistustila paranee
    vieroitusoireet ovat merkki elimistösi puhdistumisesta

1 viikko lopettamisesta
    elimistön verenkierto paranee (miehillä mahdolliset potenssihäiriöt vähenevät)
    fyysiset vieroitusoireet helpottavat

2 viikkoa - 3 kuukautta lopettamisesta
    käveleminen ja juokseminen on helpompaa
    energisyys lisääntyy

3 - 9 kuukautta lopettamisesta
    yskä, vinkuva hengitys ja hengitysvaikeudet vähenevät
    keuhkojen toiminta paranee edelleen
    ruokahalun paranemisesta johtuva painonnousu saadaan hallintaan

1 - 2 vuotta lopettamisesta
    sydänkohtauksen ja sydänkuoleman vaara on vähentynyt puoleen tupakoitsijaan verrattuna ja riski sairastua sepelvaltimotautiin laskenut tupakoimattomien tasolle

10 vuotta lopettamisesta
    riski sairastua keuhkosyöpään on pienentynyt 20 %:iin, munuaissyövän vaara alenee tupakoimattomien tasolle, vuosien tupakoimattomuus parantaa myös ahtautuneita verisuonia

editoi tammikuu 2008
    Tuon kopioin tupakkaklinikan sivuilta...

Tosiaan, pitää muistaa, että ne viekkarit kertoo siitä, että kaikki myrkkypaska on poistumassa elimistöstä. Eli se on hyvä asia :lol:
  • waagner_2waagner_2 tampere
    editoi tammikuu 2008
    täysin yksilöllisiä noi viekkarit,mutta 41v tupakointia,nyt kohta 2kk savuttomana ja ilman purkkaa viikko,enk välillä muista koko tupakkaa,luulen et kun tarpeeks haluu lopettaa sen myös unohtaa,enkä usko mihinkään puoliin vuosiinkaan,hautaan aivoistani koko tupakin 3kk jälkeen,näin on näreet.
  • editoi tammikuu 2008
    Kauanko tää s**tanan kidutus kestää?

Veikkaan muutamaa kuukautta koko ajan lieventyen.

Mä olen ollut pian kolme viikkoa ilman nikotiinia. Välillä en edes muista koko "puutostilaa", mutta toisinaan se kyllä vaivaa. Ei tosin pahasti ja yli pääsee, kun lohduttautuu, että päivä päivältä sen pitäisi olla helpompaa.

Positiivisimmat lakon vaikutukset ovat tulleet vasta nikotiinin lopettamisen jälkeen. Verenkierto raajoissa on selkeästi parempi kuin entisellä ketjupolttajaminällä.

• TerppaTerppa Tampere
    editoi tammikuu 2008
    Hei nuohan on hienoja uutisia. Suur kiitos rohkaisevista tiedoista.
    (kumartaa syvään teille jokaiselle)

Nyt tuntuu olo taas hieman normaalimmalta, kaikista oireista (mm.unettomuus, ärtyneisyys jne.) riippumatta ja motivaatio on taas vahvassa nousussa. JEEE :mrgreen:
    Lähinnä mullakin taitaa noi viekkarit olla enemmänkin psyykkisiä kuin fyysisiä. Teiltä sain kuitenkin taas lisää motivaatiota, ja sitähän minä tarvitsinkin. Eli kiitos teille :)

ElinaKM; Toi "Zombie" läppä pelasti päivän. Samaistuin tuohon tunteeseen ihan kympillä :mrgreen:

:thumbup: Tsempiä kaikille tupakan nujertamiseen :thumbup:
    editoi tammikuu 2008
    Hyvä Terppa :mrgreen: noita heikkoja hetkiä tulee ja onneksi myös menee.

Ai siekii tunnet ittes zombieksi? Kiva kun joku muukin! Osaiskoos joku viisas kertoa, minkä ihmeen takia ne yöunet menee? Luulisi hyvinkin nukuttavan, kun moiset myrkkypäästöt pois kropasta.

Mut periksi ei *prk* anneta ei :twisted:
  • AXEAXE Hyvinkää
    editoi tammikuu 2008
    ElinaKM kirjoitti:
    Mut periksi ei *prk* anneta ei :twisted:

Seinä, katto, seinä, lattia, katto, seina, laittia.........
    Tätä mä juoksentelen välillä ja kyllä helpottaa. :lol:
  • sariksarik Tampere
    editoi tammikuu 2008
    Oon viime öinä itse nähnyt painajaisia ja herällyt koko ajan!Kaikkea mitä en yleensä tee,vessaankin oli noustava!ja se kylmyys mikä välillä iskee..hyrr.. :shock:
  • TerppaTerppa Tampere
    editoi helmikuu 2008
    Joo... Unet on mullakin ihan levottomia :mrgreen:
    Ei onnesta painajaisia, mutta esimerkiksi viime yönä heräsin ihan paniikissa vartti yli kolme ja katsoin kelloakin, mutta jostain syystä aivoni tulkitsi kellon ajan vartti yli yhdeksäksi. Siinä kirosin että "V*ttu, myöhästyin töistä". Ei muuta kun helkkarin moisella kiireellä suihkuun ja aamukahvin keittoon. Siinä napakarvoja kuivaillessa, jyvä otsassa, laitoin töllön päälle aamu uutisten toivossa. Vähän aikaa ihmettelin et miks ihmeessä kaikki kanavat näyttää vaan jotain pirun chattia, ja vasta silloin tajusin että se kello on oikeesti vasta vartti yli kolme. :XD:

Silloin v*tutti, nyt se jo naurattaa. :lol:

sarik; Käy ostamassa ittelles sellainen lämpöpuhallin. Niin mäkin tein. Sen kun laittaa vähäksi aikaa puhaltamaan peiton alle, niin tuntuu kokolailla taivaalliselta. Usko pois, toimii :thumbup:

Ja Ellu on oikeessa: Periksi ei *prk* anneta ei :twisted:
  • NerimundeNerimunde Kuusankoski
    editoi helmikuu 2008
    2 ja kolmas päivä oli hirveä. Koko viikko oli aika outo ja hermot meni ihan kaikesta. Toinen viikko hiukan paremmin, mutta selkeästi enemmän psykologista taistelua. Kolmasviikko ihan ok. Nyt kuukausi takana ja taas alkoi tuska.. Unet ovat outoja, kahdesti heräsin ja itku tuli, että voi ei menin tupakalla.. mitäh? hetkinen eipäs, vain unta..

Jotenkin sitä huonoa oloa olen sitten "lääkinnyt" ruualla ja makealla, ottaa sekin päähän, vaikka sitä muutenkin on pullahiiri. Himo iskenyt greipin makuisiin mynthon pastilleihin.

Mieliala vaihtelee
  • TerppaTerppa Tampere
    editoi helmikuu 2008
    Komento takaisin!
    Heräsin nyt toista kertaa tänä yönä aivan hirvittävään painajaiseen. Sellaiseen jonka jälkeen sydän hakkaa 10 minuuttia ihan hillitöntä tahtia ja nukkuminen tuntuu viimeiseltä asialta mitä pystyisi tekemään.
    Hui kauhia... Tälläst kö tää onkin?
    Jos sarik:illa on ollut tällaista jo useamman yön putkeen, niin nyt mä alan todella tuntea suurta myötätuntoa. Ei oo helppoo :evil: PRKL :evil:

Noh... tässä sitä sitten juodaan aamu teetä koneen ääressä ja ihmetellään lopettamisen vaikeutta. Tässä kohtaa sitä alkaa todella tajuamaan tupakoinnin, ei niinkään nikotiinin vaan tottumuksen, aiheuttaman riippuvuuden voimakkuutta. Muistan joskus aikaisemmilla lopetus kerroilla yrittäneeni selittää lopettamisen vaikeutta tupakoimattomille vanhemmilleni metodilla "lopettakaa itse kahvin juontinne kuukaudeksi niin nähdään miten helppoa todella on tavasta irtautuminen". Heh... Kestivät sitä rääkkiä melkein kolme (wow) päivää jonka jälkeen isä-ukko alkoi perustelemaan että "no eihän tästä kahvista nyt ole edes mitään terveyshaittaa toisin kuin tupakasta".

Niinpä, eihän tuossa testissä ollutkaan kyse mistään PRKL terveydestä vaan tavasta irtautumisesta :mrgreen:. No pääsinpäs ainakin kuittaamaan ja sain tukittua, varmasti mielestään hyvänkin neuvonantajan suun :mrgreen:

Mutta testatkaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kofeiini addiktoituneita, tupakoimattomia "neuvonantajia" lähipiirissänne tuputtamassa suht ärsyttäviä (lue: niin s**tanan v*ittumaisen turhia) ohjeitaan. En takaa 100% tuloksia, mutta itsekin kahvista luopuneena (koska aamukahvihan ei maistu miltään ilman röökiä) tiedän myös senkin hankaluuden. Ei ollut helppoa muuten sekään :evil: PRKL :evil:

Mutta uuden allekirjoitukseni sanoin: Näillä mennään mitä on; lääkkeillä ja äijä-asenteella :thumbup:

:twisted: TAISTELLAAN S**TANA :twisted:
  • TerppaTerppa Tampere
    editoi helmikuu 2008
    Nerimunde kirjoitti:
    Jotenkin sitä huonoa oloa olen sitten "lääkinnyt" ruualla ja makealla, ottaa sekin päähän, vaikka sitä muutenkin on pullahiiri. Himo iskenyt greipin makuisiin mynthon pastilleihin.

:mrgreen: Anna palaa vaan. Nujerretaan riippuvuudet yksi kerrallaan :mrgreen:

:thumbup: Täällä on iso peukku pystyssä sinulle :thumbup:
  • TuideTuide Lakeuksilla
    editoi helmikuu 2008
    Liikunnasta on todella suuri apu tässäkin asiassa. Sitten on varmaan vaikeempaa, jos ei oo liikunnasta kiinnostunut... sen määrä lisääntyy, mitä pidemmälle savuton elämä etenee.. Omasta kokemuksesta vain... tiedän. Ei sitä kerkee kelata liikaa, kun on muuta tekemistä tullut sen tilalle( sitähän tulee!!) .. mutta sen olen kokenut nyt, että tuossa puolenvuoden tienoilla koetellaan vielä kovalla kädellä... ja oon menny siihenki rysään ties montako kertaa jo.... "aika kultaa muistot".. :shock:

Kyllä se niin on... että tässä asiassa pääsee kaikista helpoimmalla, kun on vetämättä sen "yhdenvaan"... ihan housuihinpaskantamistahan se on.. edes ajatuksena :!:
  • NerimundeNerimunde Kuusankoski
    editoi helmikuu 2008
    Kiitos Terppa :mrgreen:

Tänään helpompi päivä ja nyt yö...
    En tosiaan edes jaksa tupakoimattomien ihmkisten kera väitellä onnistuuko vai ei, totean vain, että päivä kerrallaan.

Se on aina voitto, mitä pidemmälle päivä, ilta ja yö kuluu.
  • TuideTuide Lakeuksilla
    editoi helmikuu 2008
    Sorke.. ku oon säveltäny tos ennemmin tommosta lässynlässyn... :shock: Painajaisia joo ne pätkät, mitä yleensä sai nukuttua... Nyt saa mennä huhtomaan ton lumen kans.... ku on vähä tullu... :!: Huomenta kaikille :mrgreen:
  • TerppaTerppa Tampere
    editoi helmikuu 2008
    Huomenta.
    Tuide sä oot oikeessa tosta lumesta. Se on ihan järjettömän hieno keksintö. Kävin eilen talven ensimmäisten kunnon lumihankien kunniaksi juoksemassa koiran kanssa umpihangessa :mrgreen:. Puolen tunnin juokseminen väsytti sekä miehen että koiran. Auttoi kummasti noihin painajaisiin :). Viime yönä ei unet vaivannu itseasiassa ollenkaan, mutta heräilin kyllä muutamaan otteeseen kesken unien enkä saanut millään unen päästä kiinni ennen kuin keittelin kupillisen teetä ja luin kirjaa muutaman minuutin. Ja nyt sitten väsyttää :haukottelee:

Mutta ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin; Tänä aamuna iski tajunnan asteelle saakka että tämän viikon lopullahan tulee hitto vieköön jo kuukausi täyteen ja saan siirtyä astetta heikompaan nikotiini lääkitykseen :-o. Se olkoon tämän viikon kantava voima tämän palstan lisäksi :D

PS. Viikonloppuna tuli sanottua ensimmäistä kertaa että "Mä en polta" aiemman "Mä oon lopettanut" lauseen sijaan. Ja toi lause tuli ihan selkärangasta :mrgreen:. JEEE!
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi helmikuu 2008
    Terppa kirjoitti:
    PS. Viikonloppuna tuli sanottua ensimmäistä kertaa että "Mä en polta" aiemman "Mä oon lopettanut" lauseen sijaan. Ja toi lause tuli ihan selkärangasta :mrgreen:. JEEE!

ONNEA!!! Toi on niin mahtava fiilis, että siihen ei yksikään tupakoimaton ihminen pääse :):)
    Tsemppilöitä tällekin viikolle :)
  • TerppaTerppa Tampere
    editoi helmikuu 2008
    Katjalle kiitos tsemppilöistä (kumartaa syvään).
    Fiilis on todellakin aivan katossa. Nikkikset puskee niskaan (unohdin aamulla laittaa laastarin), lunssa tekee tuloaan, mutta siltikin naurattaa. Ja laulattaa :mrgreen:

Ai'm siingin' intö rein, tsast siingin intö rein...
  • editoi helmikuu 2008
    Terppa kirjoitti:
    Katjalle kiitos tsemppilöistä (kumartaa syvään).
    Fiilis on todellakin aivan katossa. Nikkikset puskee niskaan (unohdin aamulla laittaa laastarin), lunssa tekee tuloaan, mutta siltikin naurattaa. Ja laulattaa :mrgreen:

Ai'm siingin' intö rein, tsast siingin intö rein...

HEI HIENOO TERPPA JA ONNEA ETUKÄTEEN KUUKAUDESTA :P :P :P
  • Ami61Ami61 Helsinki
    editoi helmikuu 2008
    Minulla on nyt kolmas päivä menossa. Yritin jo uuden vuoden kunniaksi, mutta se meni siksi susiksi, että olisi pitänyt ottaa sairauslomaa, kun en selvinnyt työpäivästä läpi. Väsytti niin kamalasti! Tuolloin yritin ihan kuiviltaan, eikä se tuntunut itsessään mitenkään kovin vaikealta. Nyt nieleksin vähän Nicorettea, vähemmän kuin ohjeessa sanotaan, mutta VÄSYMYS on kaamea. Onko tämä nyt sitten aivan tavallista, että on aivan kuin olisi virtapiuha irti seinästä ja kuinka kauan se on kestänyt? Kertokaa kokemuksia!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.