Tupakan oston ikäraja 20 ikävuoteen
Hei, laitoin käyntiin kansalaisaloitteen tupakkatuotteiden ikärajan muuttamiseksi 20 vuoteen. Kaliforniassa vastaava laki tulee tänään voimaan ja Havaijilla se on jo voimassa. Tutkimusten mukaan se vähentää tupakoinnin aloittamista teini-ikäisten joukossa jopa 80%, koska näin teini-ikäisten kaveriporukoista ei enää löydy kavereita jotka voisivat tupakkaa kaupasta hakea. Käy allekirjoittamassa! https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2007 -saa jakaa! Kerro myös oma mielipiteesi tästä aloitteesta, minkä ikäisenä aloitit, ja olisiko tällaisella lailla ollut merkitystä omaan aloittamiseen?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.
Viestejä yhteensä
Minä poltin silloin, kun tyttäreni oli teini-ikäinen. Myös poikani poltti jo teini-iästä. Olinpa hyvänä esimerkkinä.
Tyttäreni luki Valituista Paloista, että jos nuori ei ala polttamaan ennen18 vuottaan, hän ei ala ollenkaan. Totta tahi ei, tytär uskoi siihen. Hän odotti ja odotti synttäreitään polttamatta ja huokasi sitten helpotuksesta - turvassa! Ihan hullu juttu, mutta tehosi. Molemmat hänen bestiksensä polttivat. Nyt lopettaneet, kun ovat jo äitejä itsekin.
Itse "ihailin" tupakointia jo lapsena. Kaikki ympärilläni polttivat, eikä siihen aikaan kukaan vaivautunut menemään parvekkeelle tupakalle vaikka parveke olisi ollutkin. Isommat kaverit polttivat ja koska se oli minusta niin cool (no, mitä sanaa siihen aikaan käytettiinkään) ei ole mikään ihme, että itse olen jo nuorena halunnut aloittaa tupakoinnin.
Kuullostaa kuitenkin hyvältä, kun tyttäreni kertoo, että tupakointi ei hänen tai hänen kavereidensa mielestä todellakaan ole coolia, tms vaan todella typerää. Hän todennäköisesti saattaa joskus maistaa tupakkaajoskus (ellei ole jo maistanut), mutta ainakin tällä hetkellä hänen mielipiteensä tupakkaa kohtaa on jyrkkä ei. No, hän vaikuttaa muutenkin fiksummalta kuin äitinsä, joten josko siis ymmärtää pysyä erossa tupakasta. Ainakin on minun rimpuiluni nähnyt ja olen yrittänyt hänelle kertoa kuinka kova riippuvuus tämä on.
Sinulla on Melisa vahva tytär, kun hän ei ole aloittanut tupakointia vaikka parhaat kaveritkin polttivat. Teininä helposti lähtee mukaan vaikka ei sisimmässään haluaisikaan, ihan vaan kavereiden vuoksi.
Tyttäreni kertoi, että heillä oli luokassa kysytty, kuinka monen vanhemmat polttavat. Sanoin hänelle, että eikö ole kiva, kun nyt pystyit kertomaan, että sinun äitisi ei polta. Hän vastasi, että oli kiva, mutta vaikka polttaisin, hän ei olisi sitä luokassa kertonut, sillä se olisi ollut noloa. Eli kun itseä on häirinnyt oma tupakkariippuvuus, niin on kyllä lastakin. Hän on hävennyt sitä.
kun iloisella 60-luvulla aloitin tupakoinnin, sehän oli kaikkea muuta kuin noloa, makee juttu ja ihan siitä sai olla ylpeä ettei kuulunut niihin luokan nössöihin jotka eivät polttaneet. Sitten vähitellen ylpeyden aihe ja aikuisuutta viestinyt asia kääntyi melkeinpä noloimmaksi asiaksi mitä aikuinen housut jalassa voi julkisesti toisten edessä tehdä. Tämänkin källin se nortti meille teki, kaiken mun lisäksi, opetti meidät röökaamasn ja sitten veti maton alta tyyliin mitäs tyhmät kuvittelitte tällä saavuttavanne. Ne luokan nössöt ovat olleet fiksuja, te mukafiksut vaan tyhmeliinejä.
No, ei olla enää, kun ei polteta. Mutta pitkään oltiin. Kunnes nolostuminen osaltaan auttoi irti, ja hyvä niin.
Ainakin oma paikalliskaupan kassan liukuhihna on koristeltu arvoin ja porukkaveikkauksien kera kuin joulukuusi. Yhteen aikaan vielä tyrkyttivät veikkauksia, kysyin myyjältä että oletko ajatellut että joillain on paha peliriippuvuus ja saavat siihen hoitoa, tyrkytätkö alkoholisteille olutta tiskin alta jos eivät ole huomanneet sitä itse hyllystä ottaa
Ei ollut tullut ajatelleeksi ja kuulemma ohjeistus on että jos asiakas osoittaa mielenkiintoa esim katsomalla porukkaveikkauksia niin heidät on ohjeistettu kysymään haluaisiko pelin. Pistin tästä Veikkauksellekin palautetta ja vahvistivat kassatytön tarinan. Yritin sitten katsella jatkossa kattoon ja kaikkeen muualle kuin liukuhihnalle koska se tosiaan on täynnä näitä pelejä, tosin tyrkyttäminen loppui sitten jossain vaiheessa, ilmeisesti ohjeistusta muutettiin.
Peliriippuvuudesta en kärsi ja veikkaan netin kautta sen vähän mitä niitä ostelen