Helmikuu 2018 lopettaneet
Moikka moi. En löytänyt tässä kuussa lopettaneiden keskustelua, joten laitetaas tällainen pystyyn.
Itse olen sähkötupakalla lopettanut, vai pitäisikö sanoa vielä "lopettaja". Olen 27-vuotias ja about 10 vuotta polttelin normitupakkaa, kunnes viime vuoden lopun ja tämän vuoden alun mietein oikein tosissani taas lopettamista.
Noin joka toinen päivä ostin askin. Pari vuotta aiemmin olin 6 viikkoa polttamatta ilman mitään korvikkeita, mutta pitihän se yksi rööki sitten kokeilla..
Käytän tällä hetkellä 10mg nestettä sähkötupakassa ja normitupakkaa ei ole paljoa ollenkaan tehnyt mieli. Yllättävän helposti aamutkin lähtevät käyntiin. Normaali aamu aiemmin meni niin että eka ulos tupakalle, sitten kuppi kahvia, ulos tupakalle, toinen kuppi kahvia ja taas tupakalle. Nykyään herään, keitän kahvit, eka ja toinen kuppi kahvia naamaan, eikä sähkötupakkaan edes tarvitse koskea. Ulkona on myös -20'c joten eipähän sielläkään tarvitse enää seisoskella.
Polttamani askin hinta nousi just 6,60 euroon ja aloin laskemaan mitä muuta sillä saisi kuin vain tupakkaa.. Ja silloin sitä tajusi kuinka paljon sitä rahaa palaa savuna ilmaan. Tykkään pelata pelejä paljon ja laskelmieni mukaan parin viikon välein saisi ostettua sieltä kalleimmasta päästä olevan pelin. Muita motivoivia tekijöitä ovat nuo huolet terveydestä ja polttamisen ns. häpeä ja semmoset muut huonot tuntemukset. Mulle oli yleistä että polttamisen aikana, varsinkin aamukahvien välissä, tuli yökkäiltyä paljon. Erittäin ällöttävää ja kaukana miellyttävästä kokemuksesta.
Nyt mennään hyvillä mielin. Sähkötupakka ei tietenkään ole sama kuin normitupakka, joten jatkossa varmaan tulee hetkiä jolloin toivoisi voivansa polttaa, mutta kyllä niistä yli pääsee kun miettii miksi sitä lopetti.
Moni varmaan miettii että sähkötupakka on sama kuin tupakoisi, mutta mielestäni se on hyvä korvike lopettamiseen. En ole ikinä syttynyt lääkepurkkaan tai laastariin, joten tämä on näillä näkymin se mun vaihtoehto.
Toivottavasti tänne löytää muutkin tässä kuussa lopettaneet niin saadaan keskustelua pystyyn!
Tsemppiä!
-Fibi
Viestejä yhteensä
Tervetuloa!
Itsellä on kaatunut niin monta lopettamisyritystä tohon kuuluisaan "yhteen", että nyt oli pakko pitää tiukka linja ja savuttomana oon pysynyt
Vähän jouduin huijaamaan ekoina viikkona ja muutamana baari-iltana käytin nuuskaa, mutta enpähän ratkennut tupakoimaan.
Täältä löytyy yksi, jolla se "the Päivä" on lähellä. Champixia menossa nyt päivä 11 ja tupakointi on vähentynyt tai ainakin välit on pidentynyt paljon. Tupakat loppuu tänään ja uusia en aio ostaa. Nuuskaa löytyy kyllä jos nyt ihan täysin ylitsepääsemätön fiilis tulee. Toki, nuuskaa en ole tainnut nyt 1mg/x2 tahdilla tullut kokeiltua. Eli, aiemmin esim seksin, saunan tai ruoan jälkeen piti päästä tupakille, mutta eipä enään. Nyt vaan voi nauttia fiiliksestä ilman että oikeastaan mikään pakko parvekkeelle ajaisi.
Historiasta sen verran että polttamisen olen aloittanut noin 20v sitten (ikää tänävuonna 35) ja kerran vajaa 10v sitten olin puoli vuotta käytännössä polttamatta. No, sinä aikana tuli 15kg painoa lisää ja vaikka en ihan hoikka poika ole ikinä ollut niin nuo kilot jäi. Ja sekös vituttaa ja pelottaa. Mutta, katsotaan...
Eli, valoa kohti vähemmällä tupakoinnilla. Lopullinen sykäys kohti lopettamista oli, kun kärsin välilevyn pullistumasta ja tutkitun tiedon mukaan tupakan verisuonia supistava vaikutus vaikeuttaa toipumista ja mieluummin olen ilman röökiä kuin kärsin aivan järkyttävistä kivuista.
Champixista: Väsyttää ja panettaa. Siinä ne suurimmat haittavaikutukset on ollut vaikka tosta jälkimmäisestä en ole ihan varma, haittaako se
Pääset siis liittymään helmikuun lopettajiin. Hieno juttu. Koska h-hetki koittaa?
Noo, eilen taisin pari tupakkia (yhteensä siis) polttaa, useamman kerran sytytin mutta ei vaan niin ei. Mitä sitä turhaan. Nyt on champixin päivä 13 käynnissä että eiköhän se huomenna ole. se The Day. Ohjeissa sanotaan että se päivä pitäisi päättää etukäteen mutta aika rajusti tuo tupakointi on vähentynyt jo ilman päätöksiäkin. Asennoitunut olen siihen että nyt se loppuu ja kyllä se niin tekee. En vaan osaa tollasia päiviä etukäteen päättää...
Sinnillä ja ehkä vähän huumorillakin etiäppäin!
Korvaustuotteiden vaikutus näyttää olevan yksilöllistä. Minulla ne lievittivät vierotusoireita vain vähän, olivat joka tapauksessa avuksi.
Tervehdys Jabut, Jaket fibit ja SPK ja tsemppiä kaikille. -Toivottavasti joukkonne kasvaa vielä. Viekkareita voi yrittää suhteuttaa ajallisesti tupakointivuosiin, jos ensimmäiset viikot tai jopa kuukaudet tuntuvat hankalilta. Se mitä huulien välissä on pidellyt, on tosi henkilökohtaista ja intiimiä. Sitä suhdetta ei ole helppo katkaista. Jossain vaiheessa kuitenkin jaksaa ajatella niinkin, että terve suu (limakalvot) on myös aika hyvä sairausvakuutus ja onhan ne valkoisemmat hampaat ja raikkaampi hengitys jo muutenkin kova sana mitä ei juuri rahalla saa. Minun huomiota on kiinnittänyt aikaisemmin ja nytkin tupakoitsijan ääni. Se on kuin leima, jota varmaan kukaan ei halua. Kullakin on yksilölliset motiivit, mutta moni muukin asia tulee päälle bonuksena.
Painonhallinta on hankala juttu, mutta en usko että tupakka laihduttaa. Eihän se SPK ilmeisesti sinullakaan kilot lähteneet pois vaikka aloit uudelleeen poltella. Ikivanha keino eli liikunta on paras lääke ruokavalion rinnalla. Se ei ole painonpudotuksessa niin tehokas kuin syömisen kontrollointi, mutta siitä - tai syömättömyydestä - ei saa hyvää mieltä kuten itselle sopivasta liikunnasta.
Ne pahimmat fyysiset on 1-3 päivässä ohi, itse en sitä näillä kokemuksilla allekirjoita vaan luulen että huomenna sama rodeo jatkuu. Onnea SPK noille kriittisille päiville!
Laittakaa jage81 ja SPK banneri pyörimään. Se kannustaa kummasti kun luku muuttuu päivittäin.
Milloin uniongelmat helpottuu?
Ajatus ei kulje itsellä lähes ollenkaan, takertelen yksinkertaisiin sanoihin ja yhdyssanat tuntuu ylitsepääsemättömän vaikeilta, onko muilla samanlaisia oireita?
Joku ei uskonut tupakan laihduttavan. Ei se varsinaisesti laihduta mutta keskiarvollisesti kiihdyttää perus aineenvaihduntaa 7% joka on n.180 kcal miehellä. Googleta jos et usko
Päivä 4 menossa. Päätä särkee ja väsyttää, yöunet on sellasta leffateatteria muutaman tunnin välein heräilyineen että huhuh. Oikein omat ajatukset hävettää. Tupakkaa ei tee mieli, tupakointia tekee mieli ihan järjettömästi.
Äsken 5km juoksulenkki, tuntui kevyemmältä kun koskaan polttaessa vaikka olen aika rapakunnossa. Ei puuskutusta eikä pakkanenkaan ottanut yhtään henkeen. Kun poltin niin en voinut edes juosta pakkasella.
Fiilikset paranee pikkuhiljaa myös mentaalipuolella, synkät pilvet alkaa pikkuhiljaa väistymään ja jotain iloakin voi jo hieman kokea.
Mä en ole voinut juosta polvien kulumisen, selän kipuilun ja nyttemmin keinonivelten takia, paitsi vedessä.
Jage81: tosi hienoa että lopetat kun olet vielä jo valmiiksi noin hyvässä kunnossa. Ja olet ihan etuoikeutettu kun viikossa huomaat eroja. SPK; yritä löytää jotain muuta ajateltavaa. Tai ajattele sitä, että tupakan jälkeen ei kuitenkaan jäänyt mitään "käteen", paitsi ehkä haju. Ja kaikkea muutakin tyhmää.
Tsemppiä Jage81 ja SPK, päivä kerrallaan!