PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

Olen lopettanut tupakanpolton 2,5 vuotta sitten, ja olen siitä tosi onnellinen. Tekin onnistutte siinä! Sen hintana mulle tosin on kertynyt ylipainoa sekä sitkeä tapa palkita ja piristää itseä syömisellä. Haluaisin näistä eroon, mutta en ehkä onnistu tässäkään vain pelkällä omalla päätöksellä vaan tukea tarvitaan.

Stumpin keskustelupalsta ja toisten ihmisten tuki oli minulle tupakan lopettamisessa korvaamaton apu monina sellaisina hetkinä, jolloin olisin kaivannut röökille. Joten ajattelin, että sama voisi toimia myös laihduttamisessa.

Siksi perustin tämän ketjun ja toivon, että muutkin innostuisivat, jotta saisin vertaistukea heikkoihin hetkiin :)

Itsellä sellaisia tilanteita on ennen kaikkea iltaisin, kun saan lapset nukkumaan. Syömisestä on tullut mulle enemmän ajanviete ja tapa rentoutua kuin lyhyt tapahtuma, jolla nälkä lähtee.

Lounasbuffat on myös paha. Tulee syötyä liikaa.

Jostain on tullut sellainen asenne, että vain hiukan liikaa syöminen on tarpeeksi. Hermostunut olo jää, jos syö itsensä vain just ja just täyteen, mikä olisi kuitenkin parempi tapa.

Mitä kompastuskiviä teillä on?

«13456713

Viestejä yhteensä

• Monesti painonhallinnan avuksi tarjotaan ravitsemustietoa. Itsellä uskon, että sitä tietoa on terveellisestä syömisestä, mutta toteutus tökkii.

Itsellä uskoisin, että ratkaisu on nimenomaan tunteissa ja erilaisten mielitekojen selättämisessä niitä tutkimalla. Niinkuin tupakankin kanssa. Yllättävän paljon yhtäläisyyksiä. Olen varmaan korvannut tupakan ruualla. Nyt pitäisi taas keksiä jotakin parempaa :)

Tässä joitakin syitä, mitä keksin siihen, miksi syön liikaa:

Syöminen helpottaa stressiä ja väsymystä, piristää yksinäistä hetkeä, on palkinto työviikon tai työpäivän jälkeen tai lounaalla.

• Kohta on lounasaika :smile: Keksin tällaisia juttuja avuksi:

TILANNE: Lounasbuffa
    Haaste: Ottaa liikaa ruokaa, tai liian täyttävää ruokaa, santsaaminen vaikka on jo täynnä.
    Ennakointi: Valitse lautaselle puolet salaattia. Älä hae lisää. Yksi lautasellinen riittää
    Tai mene syömään ruokalaan, jossa ei ole buffaa vaan josta saa valmiita lautasannoksia/ salaatteja.

• Moikka, miekin tuun tänne. :) Täällä painitaan samankaltaisten ongelmien kanssa = pituutta 171 senttiä ja paino huitelee jossain 90-100 kilon välillä. Olin alunperin melkein anorektikon mitoissa mikä ei sekään ollut hyvä juttu mutta parin viime vuoden aikana kiloja on tullut hieman liikaa. Nyt olisi tarkoitus pudottaa 64-66 kiloon niin että pääpointti on kuitenkin savuttomuus. :) Olen kuitenkin sellainen luonne että rakastan haasteita joten siksi uskallan tarttua molempiin. Nyt olen tehnyt niin kuten joku toinenkin täällä että jätin suurimman osan hiilareista pois, perunaa menee harvoin kuten myös pastaa ja riisiä. Proteiinia syön reilusti, terveellisiä rasvoja menee kuten myös täysjyvää ja luumuja kuidun takia, kasviksia ja marjoja ja muita hedelmiä unohtamatta. Kuukauden aikana olen sallinut pussillisen karkkia ja pari pussia sipsiä, nyt nekin menee banniin kun tuo pussi tyhjenee. :D Töiden buffasta otan lähinnä salaattia ja lihaa/kanaa/kalaa jos siinä ei ole kastiketta samassa vuoassa. Ainut paheeni ruokavalion suhteen on juusto (käytän lähinnä vähärasvaista), limut ja leikkeleet.

Ruokavalio on suhteellisen kunnossa mutta tuo liikunta! Olen hyvin fyysisesti vaativassa työssä ja tuntuu todella vaikealta lähteä töiden jälkeen esim. kuntosalille. Lenkille jaksan mennä mutta sitäkään ei ole pituudella pilattu, hyvä että jaksan 3-5 kilometriä kävellä...

Lisäksi laihduttaja tarvitsee lepoa, siinä on yksi ongelma lisää. Miulla on nukahtamisvaikeuksia ja heräilen usein. Lisäksi on stressiä mikä sekin vaikuttaa painon pudotukseen... :s Nämä kun saisi kuntoon!

Tsemppiä siulle, Noppapeli1!
  • Moi Salope! Kiva kun tulit. Itsekin jos olisin ollut fiksu, olisin kiinnittänyt huomiota tähän painojuttuun jo heti tupakan lopettamisen yhteydessä eikä kaksi vuotta myöhemmin. Ei se niin vaikeaa olis ollut. Uskon, että voin käyttää herkku- tai syömishimon välttämiseen samoja konsteja kuin röökin kanssa.

Tuosta liikunnasta. Mä olen käsittänyt, että sen osuus laihtumisessa on aika pieni ja liittyy enemmän hyvän mielen tuottamiseen. Joten luulen että jos duuni on fyysistä niin jos jaksat liikkua sen lisäksi niin ei varmaan haittaa jos se on kevyttä.

Tsemppiä huomiseen!
  • Tuli mieleen limsoista, että jos vaihdat light-versioon? Niiden maku on minusta ihan ok ja sokerin haitat puuttuu. Olen antanut itseni ymmärtää, että niitä pitäisi litkiä litratolkulla joka päivä, jos haluaisi nostaa makeutusaineiden tuottamaa syöpäriskiä.

• Mulla on mielessä painon pudotus... mutta sen aloittaminen vaatii varmaan vielä vähän lisää motivaatiota :D

Tää ruualla tupakan korvaaminen on kyllä huono! Ennen mainoskatkolla meni tupakalle ja nykyään jääkaapille B) mutta olen myös tosi alussa tän avuttomuuden kanssa joten olen vielä ollut aika armollinen itselleni :)

Ilmoittauduin kansalaisopiston vesijumppaam joka alkaa 1.9 jospa siitä aloittaisi myös laihduttamisen :blush:
  • Tää kans syö nykyää enempi...plussaa taas se etten ikinä limskoi juonut ja mitään makeaa en syö oikeastaan koskaan...mut sipsii juustoo yms....enkä mee vieläkää vaakaan...
  • Plussaa fyysinen työ tässä tapauksessa
  • Hups minulta meni ohi mutta onnea Riu 4 kk johdosta vähän jälkijunassa. Itselläni melkein pirullisin vaihe alkoi siitä, toivottavasti sinulle ei käy niin.
  • Kiitos. No kyllä tässä ihan päivittäin käy tupakka mielessä...No mietin yks pv että mikä ihme jos yli 30 vuotta polttanut...Ei sitä tosta vaan suljeta mieltä...
  • editoi heinäkuu 10
    Onnea, riu! Hitaasti taaperran perässä mutta kiinni en onneksi saa. :)

Noppapeli, nuo light-limut ei oikein miulle maistu. Päätin nyt kuitenkin että huomenna juon isoja lasillisia vettä/kivennäisvettä ja totuttelen siihen. Sipsejä en saanut tuhottua, katsoo meneekö ne tänään telkkaria katsoessa. :) Miten siulla menee?

Uneton, totta tuo jääkaapille meno! Onneksi siellä ei ole muuta ”epäterveellistä” kuin miehen leikkeleet (Jahti :heart:). Miehen juusto ei maistu, se on liian suolainen miun suuhun.
  • Merkkaan itselleni, tulen takaisin kun loma on lusittu. Nyt on vähän liian hyvät eväät painonhallintaan :tongue:
  • Mietin tuossa juuri että jos olisin nyt tällä järjellä lopettamassa tupakointia niin aloittaisin ankaran kuurin hyvissä ajoin ennen sitä. Pudottaisin painon BMI:n johonkin 18 eli kriisirajoille ja sitten nappaisin Smooffit käyttöön. Käyttäisin projektiin 4-6 kuukautta, keho ei kestä pidempää näännyttämistä sairastumatta. Tavoitteena olisi vuoden aikana normaalin alarajoilla oleva paino ja savuttomuus. Mietin tuota, tekisi mieli käyttää itseään koekaniinina ja katsoa tilanne vuoden päästä.
  • Hyvin on mennyt. Mulla tosiaan ei ole tuota röökinhimoa enää taisteltavana. Nostan hattua teille kaikille, joilla yhtäaikaisesti painonpudotus- ja tupakanlopettamishomma.

Olen kirjoittanut itselleni kannustavia juttuja puhelimen muistiin tiukkojen tilanteiden varalta ja olen esim selvinnyt aivan hyvin ilman ruuan santsaamista. Mulla on hyvin pienet vaatimukset tämän painonpudotuksen suhteen, koska ennen kaikkea haluaisin löytää siinä asiassa sellaisen kohtuuden, mutta tiedän, että en kuitenkaan pysy kovin tiukoissa säännöissä kuin hetken. Jos yritän liian isoja muutoksia kerralla, ne eivät pidä. Menen nyt ihan vaan tällä kohtuullistamismenetelmällä ja koitan valita kevyemmät ruoka-ainekset ja -määrät. Jos mitään painonpudotusta ei tapahdu, pitää sitten miettiä uudestaan, mitä tehdä.

Mä olen itselleni löytänyt hyötyä tästä sivustosta. https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/pikavinkit

Luulen, että sopii omaan tyyliin tuo mielihalujen pohdinta ja tilanteisiin varautuminen paremmin kuin tiukkuus ja rajoitukset. Mutta toiselle sopii jokin toinen tyyli paremmin.

Liikunnasta kun sanoin, ettei se vaikuta laihtumiseen niin varmaan kalorikulutuksen suhteen ei olekaan kovin isoa merkitystä, mutta muuten on kyllä, nimittäin liikkumalla vapauttaa hyvänolon hormoneja kropassa, varmaan samoja, joita herkkuja syömällä saisi. Lisäksi liikunnan jälkeen on sellainen reipas olo, ei niin houkuttele mässäily.

Itse olen yrittänyt liikkua 3 kertaa viikossa viime vuosina. Toisinaan onnistuu, toisinaan ei. Nyt on mennyt pari viikkoa ilman mitään liikuntaa. Pitää taas skarpata. Talvella on helpompaa kun on säännöllinen jumppa. Kesällä pitäis itse olla aina aloitteellinen...

• Kiva, kun tänne on näin monet kirjoittaneet. Tsempataan toisiamme ja itseämme siinä samalla. Kiinnostaa, miten muilla houkutukset selätetään?

Naanu, tervetuloa mukaan myöhemmin :)

• Kiitos linkistä, Noppapeli, pitää tutkia sitä pian! :)

Terveellinen ruokavalio on kaiken a ja o, itse edelleen kipuilen limun kanssa, siitä luopuminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana. Loppupäivän juon vain mehua missä ei ole sokeria eikä makeutusaineita ja Juissia sekä vettä. Ja kahvia, siitä en luovu. :D Sehän nopeuttaa aineenvaihduntaa vai olenko väärässä? Tosin ehkä ostan huoltsikalta mukin limua kun on niin lämmin ettei tuo kahvi ihan maistu.

Tein eilen kasviscurrya ja oli hyvää! Lisänä salaattia ja raejuustoa! Ja punajuuria. Tänään teen aurinkosalaattia. Alan muistuttaa jänistä mutta perhettä se ei haittaa kunhan saavat itse syödä lihansa. :D Käyn pian puntarilla ja sunnuntaina uudelleen, jos olisi edes kilo vähemmän. :)

Käytiin eilen kansallispuistossa miehen kanssa ja oli kaunista ja samalla sai reipasta liikuntaa kun käveli useamman kilometrin pitkospuut. On tämä laihduttaminen ja savuttomuus vaan mukavaa. :)
  • Se on hyvä kun huomaa jonkun hyvän jutun, joka seuraa savuttomuudesta, niillä hetkillä kannattaa fiilistellä pitkään, koska toisenlaisia fiiliksiä tulee kuitenkin koko ajan.

Mä olen tänään lukenut myös näitä Patrik Borgin juttuja. http://patrikborg.blogspot.com. Hän on just terveellisen ruokavalion kannalla ja vastustaa erilaisia laihdutuskuureja. Kuulostaa hyvältä mulle :) Hän varmaan sanoisi, että älä luovu limsasta :)

• editoi heinäkuu 12
    Pitää katsoa tuokin. :) Tein tuolla aiemmalla sivustolla testejä ja sama tulos mitä lääkärit sanoo, laihduttaa pitäisi. Keskivartalolihavuus kun voi johtaa diabetekseen plus se että elimet rasittuu rasvan takia. :s Haluan selvittää onko tämä lievää ylipainoa vai sitä pahempaa ja sitten pitää oikeasti ryhtyä toimiin. En sentään pyytänyt miestä ostamaan kotiin limsaa, grilliin tosin menee possua ja maissia. Coleslaw pitäisi tehdä kaveriksi. :)
  • Painoindeksi on 31 elikkä merkittävä ylipaino. Pitää alkaa touhuta ja jättää se limsa pois viimeistään huomisesta alkaen. :s
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kerroit, ettei sulle keinomakeutetut limsat maistu, olenko oikeassa? Ootko ne kaikki maistanut? Minusta niitä tulee jatkuvasti lisää. Just Lidliin tuli uusi punainen Hartwallin jaffa. Mä innostuin juomaan s-marketista löytämääni Tescon sitruunamehutiivistettä. Sellaista ei ole muualla, tykkään sitruunasta nimittäin. Muuten kyllä yleensä vain kylmää hanavettä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Ainoat keinomakeutetut mitä pystyn juomaan on juuri Jaffan tuotteet, esim. ananaslimu on hyvää. :) Cola Zero ja Pepsi Max on ihan hirveitä. Fantaa en ole kokeillut lightina. Noita Jaffa-limuja voisin kokeilla enemmänkin, kiitos vinkistä. :)
  • Light- juomista on aikoja sitten tehty tutkimus eivät ole oikeasti painon kanssa kamppailevan juomaa plus mitä lie sisältävät. Kaikki missä lukee light ei ole terveellisiä ...ihan vinkiksi jos kiinnostaa jotain vanha julkaisu: petos lautasella...
  • Kiitos, riu, noin arvelinkin. Koulussa oli aikoinaan juttua että nuo makeutusaineet olisivat vielä pahempi sokeri. :open_mouth: Siksi niitä olen pyrkinyt välttämään. Nyt en enää juo limuja, tästä lähtien vaan makeuttamatonta mehua, kivennäisvettä tai hanavettä. :) Entisenä alipainosta kärsineenä tämä ylipaino meinaa ahdistaa vaikken sitä alipainoakaan takaisin halua.
  • Onko kenelläkään kokemusta Yaziosta tai Sulamosta muuten? Mietin jos toisen ottaisi maksullisena ensi kuussa. :)
  • Kävipä niin että saunottiin eilen pari tuntia ja korvasin limun kivennäisvedellä = sinne lähti pari 2.2 kiloa. :open_mouth: Toki vedin Doven, Suffelin, kolme possun fileepihviä, 1,5 makkaraa... :D Tänään käytiin vähän juoksemassa ja kävelemässä, jännittää nähdä vaaka aamulla. Suunta on oikea. :) Miten menee, Noppapeli?
  • 25päivää polttamatta ja jo 4kg tullut lisää painoa! Tosi pelottavaa :# en oo ikinä elämässäni painanut näin paljon!! Johtuukohan osittain champaksista kun tuntuu että painoa vaan humpasahtaa vaikka ei mitään erityistä ole edes syönyt :o
    Nestettä?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Jaa a en osaa sanoa :o
  • No voi hemmetin hemmetti... just kun sain kilon putoamaan, niin lähdin pieneen reissuun ja söin siellä hyvää ruokaa ravintolassa parina päivänä - ja tuli 2,5 kiloa painoa lisää! Ihan normaalia ruokaa, pieni lasi viiniä, jäätelö helteessä ja pari pientä pulloa limsaa. Nyt on oikeasti vähän pelottavaa, eikä tämä valitettavasti taida olla nestettä joka saunomalla lähtisi. Tää ei oikeasti ole enää terveellistä.

Vaikea on uskoa, et pari kiloa tulee parissa päivässä läskiä. Yhden kilon lihoaminen/laihtuminen vaatii 7000 kaloria. 14.000 ylimääräisen kalorin syöminen parissa päivässä vaatii hiukka enemmän. Ota pari päivää kevyemmin, enemmän vihanneksia tms. Voi hyvinkin sulaa pois.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.