PAINONHALLITSIJOIDEN AVAUTUMISKETJU

1235713

Viestejä yhteensä

• Mun perusaineenvaihdunta (ikä, paino, sukupuoli) on 2 400 kcal. Tän takia just ei kannata verrata omaa dieettiä vertailla muiden dieetteihin tai ruokavalioihin. Mulla 1 700 kcal on 700 kcal vaje päivässä, ellen tee mitään. Normaaliaktiivisuudella ja n. 4 kertaa viikossa liikkumisella vaje putoaa niin, että periaatteessa olisin kilo / viikko -vauhdissa (-7 000 kcal / viikko).

Mä pyrin nyt liikkumaan muutamastakin syystä :smile:
    - Kun olen liikkumassa, en ole jääkaapilla
    - Kun tulen lenkiltä, mun ei tee mieli epäterveellistä ruokaa
    - Raitis ilma tekee hyvää
    - Kunto paranee --> leposyke ja verenpaine laskee
  • Kipax ota ihmeessä vaaka käyttöön! Saatat hämmästyä siitä miten paljon voi syödä ;) esim sitä jauhelihakeittoa laitoin että syön 400g ja se oli enemmän kuin jaksoin syödä.... että 1700kcal päivä on tosi paljon kun alkaa miettiä! Toki jos ruokavaliossa on vaikka saarioisen mikropitsoja niin menee hujauksessa yli eikä lähde edes nälkä...

Mun suurin syntinihän on karkki! Siis pelkällä karkki lakolla voisin varmasti laihduttaa kymmeniä kiloja... mutta kun en oikeastaan juo alkoholia enkä polta tupakkaa niin koen että jotain hyvää pitää olla!

Perjantaisin kun muut ottaa saunaolutta jne olen laskenut että voin vetää pelkkiä herkkuja 6000kcal!! Eikä tee edes pahaa vetää kokonaista sipispussia, jättikarkkipussia, 1,5l cocista ja suklaalevyä YKSIN

Eli jos en seuraa niin kaava on tämä
    Viikolla syön "liian vähän" 1000-1200kcal päivä. Keho on sitä mieltä että nälänhätä uhkaa, pitää pitää kiinni jokaisesta grammasta.
    Tulee perjantai ja vedän sokeri kooman, mutta kroppa ei vieläkään suostu uskomaan että nälänhätä on ohi.

Keittiöpsykologina luulen tapahtuvan näin. 2016 olin radi dieetillä :hushed: eli söin kuin nyt mutta jätin hedelmät ja perjantai herkut pois. Laihduin 10kg kuudessa kuukaudessa. Ne kuukaudet oli elämäni kamalimpia ja sain vielä kaupan tekijäisiksi sappikoliikki kohtauksen! Älkää siis laihtuko myöskään liian nopeasti
  • Unohtui äskeisestä loppukaneetti ja ajatus karkasi!

Tässä dietissä lasken kaloreita ja koitan pitää sen tasan 1500kcal päivä. Ja aijon jakaa perjantain karkit viikolle tasaisesti, juon sitten vaikka joka päivä sen palkinto lasillisen kokista.... nolla linja ei minulle toimi :smile:
  • Huh! Kohtuus tosiaan kaikessa!

Pitäisköhän sitten kuitenkin ehtiä joku päivä semmoiseen kauppaan jossa myydään ruoan punnitukseen sopivia vaakoja? Tuntuu vain että itseni punnitsemisessä on harrastetta kylliksi :D

Hmm Uninen ehkä sun pitäisi vain jotenkin muuttaa perjantai normaalipäiväksi? Sen verran vaikka 86% suklaata että mieli pysyy hyvänä? Kas kun sun elimistö ei sitten siitä sokerikoomasta usko ettei ole nälänhätä?

Mäkään en voi jättää esim alkoholia pois kun juon tuskin koskaan. Voileivät on mun synti...

Nyt keksinkin tulevan 3kk-päivän juhlistuksen! Syön pienen pannupizzan ja sillä vakuutan elimistölleni että nälänhätä ei todellakaan ole käsillä!
  • Uninen, tiedän nuo herkkuläjät, joista puhut. Mun kaveri "opetti" mut syömään karkkia, se on itse karkkihirmu. Ihan käsittämätöntä, kuinka pian voi syödä käsittämättömän läjän karkkia (ja samalla tietenkin tuhansia kaloreita...) Samaisen kaverin kanssa meillä on ollut mättöruokailtoja, tilataan kotiin jotkut överipizzat ja sen päälle karkkia. Sairasta.

Mun tulee kyllä käytettyä alkoholiakin. Viime viikolla join perjantaina 2 isoa olutta keikalla ja sitten lauantaina lasin kuohuviiniä ja pari lasia punaviiniä ruoan kanssa. Ihan turhia kaloreitahan alkoholissa on. Tänä lauantaina on kaverin nelikymppiset, joissa varmaankin tulee juotua, seuraavana lauantaina on toisen kaverin nelikymppiset, enkä sielläkään varmaan kuivin suin ole. Työmatkoilla tulee otettua olut tai GT ennen ruokaa ja sitten ruoan kanssa viiniä. Josko koittaisi lopettaa tuon työmatkatissuttelun? Mun alkoholinkäyttöni johtaa ehkä kerran kuussa humalaan, muuten se on sellaista tissuttelua. En edes tiedä, mitä eroa olisi perjantain keikalla ollut, jos olisinkin juonut vettä oluen sijaan. Sitä vaan yhdistää päässään oluen ja keikat yhteen.

Kotona en yksinään käytä alkoholia ollenkaan, en juo saunaolutta tms. mutta mun elämässäni on aika paljon tilanteita, joissa ystävien kanssa käytetään alkoholia. Laskeskelin juuri, että pullollisessa kuivaa valkoviiniä on yli 500 kcal, kuohuviinissä vielä vähän enemmän :hushed:

Kipax: Mä kyllä suosittelen ruokavaakaa. Syön jugurttia myslillä ja kun partista lappaa ämpäristä lautaselle, sitä ottaa hyvin helposti ihan jättimäisen annoksen. Sama myslin kanssa. On ihan hyvä tiedostaa, kuinka paljon on 10 g voita leivän päällä vs. 5 g voita / levitettä. Olen melko suurpiirteinen fatsecretin suhteen, esim. tänään oli lounaalla jauhelihakeittoa, jossa oli ehkä koskenlaskijaa. En edes yrittänyt veikkailla sen reseptiä, vaan laitoinkin tavallista jauhelihakeittoa isomman satsin. Makrot menee pieleen, mutta en ole siitä niin murheissani.

• Mulle lääkäri ehdotti lihavuusleikkausta - sen verran pahoissa lukemissa tuo paino on. Mutta se tuntuu niin radikaalilta vaihtoehdolta, että en ihan heti ole suostumassa. itse asiassa olen miettinyt tuota leikkausta jo ainakin 3 vuotta ja käynyt konsultoimassa eri alan lääkäreitäkin siitä.

Katson nyt ainakin ensi vuoden puolelle miten muutos-valmennus mahdollisesti auttaa ja kuntosaliharjoittelu, jonka juuri aloitin. Tavoite olisi 3 kertaa viikossa käydä. Tiedän kyllä, että liikunta on yksi kärpäsen pieru painon pudotuksessa, mutta olisi suorastaan ihme, jos ei mitään vaikutusta olisi koska tähän asti liikunta on ollut melkein nollassa.

• Leikkaus tosiaan kuulostaa aika radikaalilta... Luulin että ennen leikkausta jotenkin pitää jo pienentää annokset ja tiputtaa painoa? Jos sen toimivan konstin löytää, niin eikö sitä sitten voisi vain jatkaa eikä tarviiskaan leikkausta?
  • Mulla on parille tutulle tehty leikkaus (en tiedä mikä niistä, tapoja taitaa olla 2-3). Toiselle se ei ole mielestäni ihan hirveästi auttanut, mutta sivusta seuranneena vaikuttaa siltä, että hän sairastaa myös jonkun sortin ahmimishäiriötä, joka ei tietenkään parane mahalaukkua pienentämällä...

Toisella taas oli ylipainon lisäksi paljon liitännäissairauksia. Hänelle leikkaus on tehnyt ihmeitä. Painon pudotessa tuki- ja liikuntaelinten sairaudet ovat väistyneet, diabeteslääkitystä ei enää tarvita ja verenpaineetkin on kohdillaan. Kyseessä oli siis alatisairas henkilö, jolla oli vakavan masennuksen lisäksi paljon muitakin terveysmurheita.

Ennen leikkausta hän tosissaan jo pienensi annoksia ja tiputti painoa. Kuuri oli varsin vähäkalorinen, sellaisella dieetillä ei kovin kauaa voisi olla. Luulen, että tuolla lähinnä testataan sitä, onko valmis sitoutumaan siihen, että ruokavaliota on muutettava myös leikkauksen jälkeenkin. Leikkauksen jälkeen paino putoaa paljon nopeammin kuin mitä se putoaisi pelkällä diettaamisella. Se voi olla tärkeää siinä vaiheessa, kun liitännäissairaudet häiritsevät elämää.

Luin jonkun artikkelin, jossa harmiteltiin sitä, että Suomessa lihavuusleikkauksen kriteerinä on edelleen ensisijaisesti painoindeksi eikä muut sairaudet. Leikkaukseen pääsee "terve" henkilö yli neljänkympin painoindeksillä helpommin kuin diabetestä ja verenpainetautia sairastava henkilö kolmevitosen painoindeksillä, vaikka jälkimmäinen hyötyisi leikkauksesta selkeästi enemmän.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tiedän läheltä yhden nuoren naisen, jolle tehtiin lihavuusleikkaus 10 vuotta sitten. Mahalaukkua jätettiin ehkä desin verran, osa ohutsuolta poistettiin samalla. Ne jätettiin sinne vatsaonteloon, leikkaus tehtiin tähystyksellä.
    Ensin hän pudotti 10 kg, et sai myönteisen leikkauspäätöksen. Kuitenkin ennen leikkausta hän lihosi ne takas. Lähtöpaino n. 165 kg. Pudotuksen tarkoituksena on vähentää sisäelinten ympärilläolevaa rasvaa. Kirurgi on kiukkuinen.
    Paino putosi järkkyä vauhtia aluksi n. 45 kg. Mut sit alkoi vanhat tavat taas jyllätä ja paino nousi. Vatsalaukku venyi jne. Diabetes puhkesi kuitenkin ja loppuelämänsä joutuu syömään purkista mm. B12 vitamiinia, koska se nimenomaan imeytyy vatsalaukusta, jota hänellä ei ole.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Veikkaan, että se mun ahmimishäiriö-tuttuni on kans lihonut lähtölukemiin leikkauksen jälkeen.

• Ai niin, taisin kertoa teille, että laitoin pystyyn lenkkiseuraryhmän. Oltiin kolmeen pekkaan eilen kävelyllä ja totesin, että sopivan lenkkiseuran löytäminen ei vissiin olekaan niin yksinkertaista!
    Mulla oli selkeästi kovin kävelyvauhti, mutta ei hölkkäkuntoa. Yhdellä meistä oli huomattavasti muita kovempi juoksukunto ja yksi meistä olisi halunnut himmailla kävelyn suhteen. Ei ihan paras mahdollinen yhtälö...

• Ooh leikkaus kuulostaa kyllä hurjalta :o itse ainakin rakastan ruokaa niin paljon että en kestäisi ajatusta siitä että voin syödä vain desin kerrallaan! Ja jännä ettei sitä ole kyllä koskaan kukaan ehdotellutkaan vaikka BMI 44,2...
  • Mulle taisi joskus se työterveyden ravitsemusterapeutti sanoa, että jos ei paino lähde laskuun sillä, että syöt enemmän kasviksia järkevin väliajoin, niin kyllä keinoja on, viimeisenä sitten vaikka lihavuusleikkaus. Mutta ei se sitä mitenkään tosissaan sanonut.

Hittolainen, kun tässä tulee tuloksia hitaasti! Tupakanpolton lopettamisessa se oli kertapäätös: En enää polta! Se päätös vaati toistoa ja toistoa ja toistoa ja toistoa ja muistuttamista ja tahtoa, mutta päätös oli kerralla tehty ja sitten kun siinä pysyy, on savuton.

Tämä painonpudotus on niin erilaista. Ostin sen puntarin viikko sitten ja olen sen jälkeen koittanut syödä terveellisesti ja liikkua. Painoa on pudonnut vaan 1,4 kg. Se ei tässä massassa ole siis yhtään mitään. Kaikenlisäksi tiedän vielä, että tuo 1,4 kg viikossa on "kova tahti", jota mun kroppani ei pysty jatkamaan montaa viikkoa. Mun mielestä tässä parin ekan viikon aikana saisi tapahtua niin iso muutos, että saisi ostaa ensimmäisen pienemmän vaatteen :smile:

Olen nyt jo huomannut, että mulle sopii välipalat ja aamupalat. Mun ei tule kiljuva nälkä, jolloin ei tule syötyä ihan kaikkea mahdollista, johon käsi yltää.

• Olen miettinyt että nyt kun tän aineenvaihdunnan takia paino pyrkii nousemaan, niin yksikin pudotettu kilo on kahden arvoinen, koska samalla taistellaan noususuuntaista painoa vastaan ja koetetaan päästä eroon jo saavutetuista kiloista. Mutta kyllä tosiaan kärsivällisyys on koetteella. Etenkin kun muutenkin aika kulkee hitaammin kuin ennen, niin tuntuu että mitään ei tapahdu!

• No kun mä en mee ihan vannomaan, että mulla tämä painonnousu olisi johtuvainen tupakanpolton lopettamisesta, aika iso osa saattaa ihan olla mun syömisistä johtuvaa. Mullahan ei ole ollut vaakaa moneen vuoteen...

Tykkään kuitenkin tuosta laskentatavasta, että pudotettu kilo olisi kahden arvoinen. Mä meen sillä! Saako sitä pudotettujen kilojen määrää myös johonkin terveysappiin :smiley:

• Huh, kun tuntui tänään uinti tervanjuonnilta. Väkisin uin kilometrin, jo kolmensadan metrin kohdalla oli sellainen fiilis, että jos perässä tulisi hai ja pitäisi karkuun uida, niin en kyllä jaksaisi. Siinähän söisi, saisi kerrankin kunnon rasvaisen herkun.

Toivottavasti uinnissa kulutetut kalorit näkyisi huomenna vaa’alla.
  • Eilen uinnin jälkeen ajettiin kaverin kanssa heseen. Pysyin melkein ruodussa, eli otin pelkän hampurilaisen, en ranskiksia enkä limsaa. Hampparikin oli ruisversio, joten voin itselleni uskotella, että se oli ”terveellisempi” kuin normaali vaalea sämpylä.

Hamppari mahtui eilisen kaloreihin, vaikka se ei kaikkein ravintorikkain päivällinen ollutkaan.

Nauratti oikein ääneen, millä hartaudella sitä söin. Pieniä haukkasuja, pitkä pureksinta ja lopulta nuolin (!) majoneesit siitä paperista :flushed:

Kunpa osaisi elää näin. Hyväksyä silloin tällöin herkut, mutta niitä ei tarvitsisi vetää överiksi. Ei tarvitse isompia ranskalaisia, jättijuomaa ja mozzarellatikkuja.
  • Naanu oot kyllä urhea! Mä oon repsahdellut kyllä jo niin pahasti ja monta kertaa että katotaan sit maanantain uusiks :D huomenna vielä tulee vieraita nih nih ... meinasin tehdä itse salsaa ja tortillojan vieraille :yum: semi terveellistä salaattia, kanaa, salsaa vielä joku kevyt jälkkäri pitäis keksiä :no_mouth:
  • FB-ystäväni, joka on lopettanut samoihin aikoihin kuin minäkin, oli käynyt lääkärissä ja verikokeissa. Paino oli noussut vaikka on kovasti lenkkeillyt ja kakkostyypin diabeteksellä uhkailtiin. Hänen "hyvää tarkoittava" ystävänsä siinä sitten kommentoi että "sen siitä saa kun korvaa tupakan syömisellä". Minun oli sitten pakko kommentoida vähän tästä aineenvaihdunnasta, mutta hän vain lukee käypähoitosivuja vähän toisella lailla ja on sitä mieltä että "jättää vain sen pullan syömättä". Ai että pisti vihaksi kun tässä itse taistelee näiden kilojen kanssa niin kuin ei koskaan ennen. Vai vielä pullan syömättä...

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Ai et ihmiset osaavat; "sen siitä saa....". Just, kuitenkin lopettaminen on aina hyvä asia, myös yhteiskunnalle.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Jotkut ihmiset vain ovat ilkeitä, eivätkä varmaan edes itse tajua miten ylenkatsovat muita. Ehkäpä heitäkin elämä vielä opettaa vähän empaattisemmaksi...
  • Hohhoijaa, mikä ”painonpudotusviikonloppu”. Repsahdus potenssiin sata...
    Lauantaina turhia kaloreita viinan muodossa, sitten sunnuntaina pizzaa ja burger kingiä.

Nyt keittelen kaurapuuroa ja koitan päästä ruotuun. Tuntuu vieläkin krapulaiselta.
  • Jospa se oli se mikä potkaisee aineenvaihdunnan liikkeelle? :D

• Oliskin niin :smiley:

Tuollaiset "jättää vaan pullan pois" -kommentit saisi kyllä jättää kokonaan lukematta. Kuinka helkkaristi ne kuvittelee, että sitä pullaa syö? Jos pullassa on n. 150 kcal, kilo rasvaa on 7 000 kcal, saisi syödä 47 pullaa, jotta paino nousisi kilon (kun muu ruokavalio olisi ok). Luulen, etten syö vuodessa 47 pullaa.

• Sanos muuta... kyllä pisti vihaksi! Hetken pyörin kiukuissani huoneesta toiseen, kunnes hoksasin että jalat haluais viedä tupakalle mutta muu kroppa oli unohtanut sen, ja siksi en tiennyt mihin pyörisin :D Istuin sitten alas ja purin hammasta. Tuommoisia kommentteja voi sanoa vain ihminen jolla ei ole ollut ikinä paino-ongelmia, ja joka kivasti katsoo alaspäin meitä roskasakkilaisia joilla on ollut haastavaa lopettaa polttaminen, ja vielä menee lihomaankin! Onneksi hänen täydellisessä elämässään ollaan hyviä ja kauniita! Kun vain pitää itsestään huolta, ja jättää sen pullan pois :D

• Kyllä se toisilla toimii, minun sisko on pieni ja pyöree ja myös tupakoi. Hän saa helposti pudotettua reilusti painoa välillä juuri jättämällä pullan pois. Mutta sitten kun paino pudonnut, niin jostain syystä tulee pulla taas kuvioihin ja edelleen pieni ja pyöree. Et jollain näin :)

• Jep tuulantei... kyllä minäkin ennen tupakoinnin lopettamista sain painoa aika helposti pudotettua aina tarvittaessa. Eipä enää onnistu, eikä pullasta edes haaveilla!

• Täydellisessä maailmassa kai sen yhden pullan voi sitten kuluttaa käymällä kahdella spinningtunnilla yhden sijaan...

Luulin, että mulla on ihan hyvä itsetunto, mutta tämän kolmen kuukauden aikana olen huomannut, että olen arvostanut itseäni alemmas tupakanpolton takia. Ja nyt kun se on selätetty, huomaan, että mittava ylipainoni on toinen asia, jonka takia en arvosta itseäni niin paljoa kuin voisin.

• Hienoja huomioita, Naanu! Ehkäpä elämä rupeaa onnellistumaan entisestään kun pääset noiden yli. Muut ihmisethän eivät sua noilla meriiteillä noin ankarasti arvioi... vain sinä itse. Ja miksi olisit tyly niin läheiselle ihmiselle kuin itsellesi? :)

• Heitän nyt itsekin jotain kommenttia: sekunti suussa on vuosi vyötäröllä...joskus kuullut tälläisen tokaisun..
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.