Täysimittainen elämäntaparemontti

Tervehdys kaikille lopettaneille ja sitä harkitseville. Perustin uuden ketjun kun minulla on tuota juttua aika reilusti ja en viitsi muiden ketjuja kaapata. Kaikki tässä kerrottu ei kylläkään liity tupakoinnin lopettamiseen, mutta selventää kokonaisuutta.

Pohjustukseksi voin kertoa, että olen 25-vuotias mies, opiskelija. Lopetan tupakinpolton 2.5.2007 osana suurempaa elämäntaparemonttia. Olen nyt ehtinyt sauhutella jotakuinkin 11 vuotta eli aloitin rippikoulukesänä. Pelottaa vaan tuo tupakinpolton lopettaminen kun olen lukenut tätä foorumia. Meinaan vaan että painoa et tarttis kyllä tulla yhtään lisää. Nyt on mennyt noin 18kk ilman liikuntaa ja se vaikutti massaan +10kg samassa ajassa. Sitä ennen tuli harrastettua uintia kahdesti viikossa, 1600m kerralla eli 3200m viikossa, lisäksi kesäisin pyöräilyä ja kävelyä ja ruumiillista työtä kesätöissä. Tätä kesti pari vuotta ja se piti painon melko hyvin aisoissa, kun olisi vielä tajunnut olla syömättä kaikkea mikä ei liiku, niin tilanne olisi ollut hyvä.

Mitä tässä elämäntaparemontissa on jo tapahtunut? Sehän alkoi jo 1.1.2007, ei se ei ollut uudenvuodenlupaus, en ole luvannut kenellekään mitään, lukuunottamatta itseäni. Ensimmäinen vaihe oli oluenjuonnin ja muunkin alkoholin vähentäminen. Tämä on toteutunut hyvin, keskimäärin viikossa meni viime vuonna noin korillinen olutta (joo osa meistä opiskelijoista juo vielä enemmän, mutta loppuvuodesta havahduin tajuamaan että tuo on aivan liikaa) nykyisellään keskimäärääinen kulutus on suunillee 6 pulloa olutta viikossa. Arviointia vaikeuttaa se että välillä menee montakin viikkoa ettei juo yhtään ja sitten taas toisina viikonloppuina tulee juopoteltua ihan urakalla, mutta viikolla juominen on jäänyt kokonaan. Vappuna tosin tulee varmaan jonkun verran (=paljon) juotua. Yllättävää on ollut se että ilman viinaksia on pystynyt olemaan yllättävän hyvin, itse asiassa jopa hetkittäin paremmin kun niiden kanssa. :shock:

Viinasten lipittäminen, tai siis sen puute vaikutti kolmessa kuukaudessa massaan -6kg. Noh alkumassa oli 118kg eli hyvä alku sinänsä, mutta ei riitä. Nykynen paino on siis noin 112kg, ihan tarkkaa lukua en tiedä kun on vaaka jossain kateissa vielä putkiremontin jäljiltä. On todennäköisesti tullut tässä pari kiloa lisää kun muutin remontin jälkeen takaisin niin on tullut syötyä vähän sitä sun tätä. Tavoite on tuolla 90kg rajapyykin alapuolella, siihen olen jo tyytyväinen kun pituutta on vähän reipas 180cm. Kun sen vielä kiinteyttää liikunnalla, niin hyvä tulee. Joo tiedän tuo 90kg ei tule onnistumaan tänä vuonna, mutta välitavoite onkin juhannus alle 110kg ja vuodenvaihde alle 100kg. Tarkoitus on siis edetä hitaasti mutta varmasti ja nimenomaan pysyvää muutosta hakien. :)

Lisäksi olen irroittanut itseäni nettipelikoukusta, hyvällä menestyksellä. World of Warcraftin aktiivinen 18kk pelaaminen loppui jo reilu kuukausi sitten. Välillä tuntuu että kehitän kaiken addiktioksi asti. :cry: :oops:

Ja sitten siihen mitä tapahtuu jatkossa. Lopetan siis savuttelun vapun jälkeen koska tiedän että tämän kostean opiskelijajuhlan aikana on ihan turha yrittääkään lopettaa. Samalla kun lopetan tupakinpolton on tarkoitus lopettaa myös sipsien, karkkien ja limujen nauttiminen, niitä olen jo vähentänyt jonkun verran kevään aikana. Tosin kun tupakointia on lopettamassa niin voi olla että karkkien kanssa ei pysty ihan nollalinjaa vetämään, mutta siihen pyritään. Viimeistään juhannukselta annan edellämainittujen herkkujen pysytellä tuolla kaupanhyllyllä. Tavoite on että pääsisin tänävuonna irti tupakista, karkeista, sipseistä, limpparista ja mahdollisesti vieläpä lopettaisin alkoholijuomien nauttimisen kokonaan. Aika näyttää.

Mikä aloitti tämän muutoksen? No tietenkin se, että oma vointi alkoi olla jo melko huono ja kun ei henki kulje enää kunnolla. Mahdollisuudet kauniimman puoliskon löytämiseenkin taitavat hoikalla ja savuttomalla olla paremmat kuin pallonmuotoisella savuttelijalla? Mene ja tiedä, mutta kannustimena sekin toimii. Loppuun kiitoksia kaikille jotka jaksoivat tämän lukea kokonaan, jostain syystä näistä minun kirjoituksistani tulee aina tällaisia romaaneja.

Viestejä yhteensä

• jantskujantsku ETELÄ-KARJALA
    editoi huhtikuu 2007
    Ja kaikille kuvansa lähettäneille 100% vrma vastaus ... Mitä vit ... no ei sen väliä

Kuule , älä hötkyile , no etkai sä hötkyilekään ?? sulla on tuntuu olevan sekä järkeä että motivaatiota , ja se lienee kaikessa se A ja O ... Jotenkin musta kuulostaa kun itseäsä nuorempana katselis,paitsi että sä taidat olla paljon viksumpi , kunhan et vaan ole yhtä herkkä pettymään kun minä , koska elämä on sarja pettymyksiä jotka loppuu kuolemaan ... ja kun sä kohtaat niitä pettymyksiä uuden elämäs alkupuolella m silloin on vaikeaa , mutta sä selviät , varmasti !
    Ja sinuna mä keskittyisin tohon röökiin ... ota se vastustajaksi nro 1. älä kiloista välitä , totuus on se että ei ne muijat oikeastaan välitä miltä sä näytät , se mitä sä teet on tärkeämpää ! ( jos olis toisin , mäkin olisin vielä neitsyt ) Siks toisekseen , mietipä ite kumman sä haluat A) hoikan fittnes bimbon joka ajattelee vaan sitä miltä se näyttää VAI B) pikkusen pulleamman tms. ulkonäkörajoitteisen pimun joka tykkää sinusta oikeasti ja tajuaa mitä sä puhut ??? Ok kännissä ja puutteessa ei lasketa :twisted:

Kun sinulla on vaikeaa kirjoita tänne , itke huuda kiroile tee mitä vaan mutta jätä se seuraava rööki polttamatta... kun sä et polta sitä tupakkaa niin sä olet voittanut , ajattele vain yks rööki !!

May the force be with juice
  • editoi huhtikuu 2007
    PPalkia, se nettipelikö se teki 18 kk:n liikkumattomuuden vai mikä sen aiheutti, kun sinä olit kuitenkin aikaisemmin ahkera liikkuja?

Tuli vaan tuosta mieleen, että itsekin olen aika ajoin himotietokonepelaaja tai sitten pariksi viikoksi uppoan johonkin muuhun touhuun. Tuommoiset addiktiot taitavat olla tupakoitsijoilla yleisiä? Vai onko niin, että addiktioiden kehittäjät lankesivat aikanaan helpommin vakipolttajiksi?
  • PeeJPeeJ Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Ei kyllä se tuo WoW on melkein pahempi kuin tupakki.. Itse lopetin kanssa k.o pelailun nyt 2 vuoden jälkeen. Oli kyllä aikakin ja olis varmaan pitänyt tehdä se päätös tuollaiset 20kg sitten.. Huomasin vaan että WoW + tupakin lopettaminen ei oikein mennyt yksiin. Muuten oli ihan ookoo olo ilman nikkiksiä mutta perhana kun pelin iski päälle ni johan alkoi tupakkihuuli väpättämään. Hyvältä tosin vaikuttaa nämä suunnitelmat PPalkia, taidanpas kopioida sulta parit pointit omaan "kalenteriini" :D
  • kitikattikitikatti tampere
    editoi huhtikuu 2007
    Tervetuloa :D
    Kuulostaa hurjalta pistää remonttiin kaikki kerralla :shock: :!: :?: :shock:
    :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
  • HeiniHeini Vantaa
    editoi huhtikuu 2007
    Heips PPalkia! Oletko osallistunut lopeta-ja voita kisaan? Sehän alkaa juurikin 2.5. Tupakasta eroon pääsemisen lisäksi motivaattorina mahdollisuss voittaa 6000 euroa. Itse ajattelin että kilpailu toimii hyvänä kannustimena. Ja aivan loistavaa kun se alkaa vapun jälkeen, vedetään vappuna niin paljon tupakkaa ettei enää ikinä tee mieli :) Meinasitko ihan ilman korvikkeita lopettaa? Itse syön champixia ja on toiminut hyvin, lukuunottamatta sivuvaikutuksia. Mut tupakanpoltto on vähentynyt kuin itsestään, ilman mitään tuskia-
  • PPalkiaPPalkia Helsinki
    editoi huhtikuu 2007
    Kiitos kaikille vastauksista.

jantskulle:

Juuh, tupakki on nyt aluksi se ykkönen, mutta pakko se on vähän katella että mitä syö, muuten näytän rantapallolta juhannukseen mennessä. Kuten mainitsinkin niin tuskin pystyn ihan nollalinjaa pitämään karkin kanssa, eli syön sitten mielummin karkkia ja olen tupakoimatta. Minun silmät ei ole ikinä kärsinyt siitä että naiset on hiukan pulleita, pikemminkin päinvastoin :) ja jos nainen ei ymmärrä mitä mä puhun niin sitä ei kyllä jaksa kuunnella edes kännissä tai puuttessa. :?

elina-marialle:

Itse asiassa minä en ole edes huomannu yhteyttä, mutta ei se peli ollu se juttu. Koulukaveri jonka kanssa me käytiin kaksi vuotta uimassa alkoi pitämään välivuotta silloin niin meni aikataulut sekasin ja en jaksanut sitten yksin käydä, yhden toisen kaverin kanssa koitettiin vähän jatkaa samaa linjaa, mutta kun se on melkein yhtä laiska kuin minä niin ei siitä mitään tullut. Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kyllä se pelaaminenkin vaikutti, mutta enemmän laitan silti painoa tuolle kaverin välivuodelle. Tosiaan WoW on _todella_ addiktoiva peli, se kun ei periaatteessa lopu ikinä, onneksi minun motivaatio meni kun tuli lisäosa ja olisi pitänyt aloittaa käytännössä alusta koko homma, siinä vaiheessa totesin ei kiitos. Nyt vapun jälkeen pakotan kyllä jonkun kaverin aloittamaan uimassa käynnin niin tulee sitten vähän liikuttuakin taas.

Heinille:

Juu, osallistun kyllä kisaan. Mitään korvaushoitoa en ole oikein ajatellut, mutta taidan kuitenkin hakea nikotiinipurukumia ihan vaan varmuuden vuoksi, jos tulee ihan täydellinen seinä vastaan. Aikanaan lukiossa pystyin olemaan kuukauden ilman tupakkaa ja silloin en käyttänyt mitään korvaushoitoa. Silloin repsahdin ihan tavan takia kun olin välitunnilla tupakkapaikalla kavereiden kanssa, tyhmää oli edes mennä sinne. :(
  • editoi huhtikuu 2007
    Tsemppiä vain hurjasti PPalkia. :!:

Ikää minulla on lähes tuplasti enemmän kuin sinulla mutta kuitenkin itsellänikin on samansuuntaiset tavoitteet, vähän pienemmässä mittakaavassa vain. Painoa pitäisi saada pois 4-5 kg, jotta vointi olisi parempi, ja nuo makkarat tuosta vyötäröltä pitäisi sulattaa. Lisäksi kunto on niin surkea, että hirvittää... Mattoja ei hengästymättä saa ulos... joten kuntoakin pitäisi pikku hiljaa kohottaa.

Itsellänikin on siis toukokuun alusta tarkoitus aloittaa tupakanpolton lopetus-, laihdutus ja kunnonkohotusprojektit. Näistä tärkeysjärjestyksessä ensimmäinen on tuo tupakanlopetus, mutta uskon että kunnonkohotusprojekti tukee sitä ihan mukavasti. Laihdutus voi tässä jäädä vähän lapsipuolen asemaan, mutta kunhan paino pysyisi edes nykyisissä lukemissa niin hyvä on. :-)

Joten ei muuta kuin tsemppiä vain, ja katsotaan reippain mielin tulevaisuuteen.
  • editoi toukokuu 2007
    Hieno juttu. Elämäntapojen muuttaminen ei ole aina niin helppoa,kun ihminen tahtoo olla tapojensa orja. Mutta kun onnistuu, se on todella palkitsevaa. Jokaisen pitäisi ajatella kehoaan temppelinä. Vaalia sitäja pitää huolta sen hyvinvoinnista.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.