Zyban vai Champix?

2»

Viestejä yhteensä

• editoi toukokuu 2007
    Lopetin zybanin avulla ja ei minkäänlaisia vieroitusoireita kuurin loppumisen jälkeen...En ees syönyt koko kuuria, sillä loppumetreillä unohdin ottaa lääkettä säännöllisesti ja ne vaan jäi......
  • malttimaltti keski-suomi
    editoi toukokuu 2007
    Niin Champix tuntui toimivan minulla, aloitin tupakoinnin 33 v sitten. Muutamia yrityksiä nikotiini purukumin ja laastarin kanssa heikoin tuloksin kun jo 6-12 tunnin lakon jälkeen oli pakko käydä hakemassa tupakkia ns. hermot olivat tosi kireällä. Champix toimii- Zyban saattaa toimia samoin mutten ole sitä kokeillut joten en kommentoi.
  • editoi toukokuu 2007
    Niin, onhan ne loppujen lopuksi kaksi eri lääkettä, eiköhän niissä ole eri vaikuttavat aineetkin, mutta molemmathan tukkivat aivojen reseptorit, joten tupakki maistuu kakalle tai ei millekkään....ihan suositeltavia varmaan molemmat, mutta kaikille eivät käy.
  • editoi lokakuu 2014
    Vähän minua kyllä huvittaa tämä ainainen vääntäminen näiden lääkkeiden "vaarallisuudesta". Tupakkahan ei ole mitenkään vaarallista 4000:sine myrkkyineen.

Noita vieroituslääkkeitähän käytetään lääkärin valvonnassa, eikä pysyviä vaurioita synny.

Itselläni on kova riippuvuus ja kaksi kertaa olem Champixeilla yrittänyt lopettaa. Aina on mennyt tosi hyvin kunnes lääkitys on loppunut. Aina olen myös vaipunut masennukseen, en osaa sanoa johtuuko tupakkamyrkkyjen poissaolosta vai Champixin sivuvaikutuksista. Tupakkahan vaikuttaa mm dopamiinin eritykseen ja aivojen mielihyväkeskukseen.

Joka tapauksessa, aina olen ratkennut tupakoimaan kun olen Champixit lopettanut, pikku hiljaa hiipien...Kyllähän mä nyt perjantai-illan kunniaksi voin yhden pahan makuisen sikarim polttaa. Sitten pyötii tuo perjantai-illan sikari koko viikon mielessä ja sitten pikkuhiljaa ei jaksakaan odottaa sitä perjantaita enää.

Nyt on pakko jälleen tarttua tähän lopettamiseen, tällä kertaa Zybanin avulla.Toivottavasti koholla oleva verenpaine kestää sen.

Isot tsempit joka tapauksessa jokaiselle lopettajalle!
  • editoi lokakuu 2014
    Löysin mielenkiintoisen tietopätkän 2 lääkkeestä
    Bupropioni

Bupropioni (Voxra®, Zyban®) on alun perin masennuslääke. Sen vaikutus tupakanpolton lopettamiseen havaittiin sattumalta. Tupakasta vieroituksessa siitä käytetään pienempää annosta kuin masennuksen hoidossa. Se vaikuttaa aivojen nautintokeskukseen ja siellä dopamiini-nimiseen välittäjäaineeseen, joka välittää tupakan nikotiinin aiheuttamaa nautintoa. Tablettimuotoinen lääke vähentää tupakanhimoa ja vieroitusoireita.

Lääkkeen käyttö aloitetaan ennen tupakoinnin lopettamista, koska sen vaikutus tulee hitaasti esiin. Tupakoinnin lopetuspäivä on toisella hoitoviikolla. Lääkettä käytetään 7–9 viikkoa. Tämän lääkkeen kanssa voidaan käyttää nikotiinikorvaushoitotuotteita, niillä ei ole keskenään yhteisvaikutuksia.

Huomattavaa on, että lääke ei sovi kaikille. Sitä ei voi käyttää, jos on joskus saanut kouristuksia (epilepsia) tai sairastaa sairautta, jossa kouristuksen riski on lisääntynyt (useat aivosairaudet). Lääkäri arvioi lääkkeen määräämisen yhteydessä riskit. Yhteys lääkäriin ennen tupakoinnin lopettamista varmasti omalta osaltaan vahvistaa lopettamista ja on suotavaa, että hoidon onnistumista seurataan jatkokäynneillä joko lääkärin tai hoitajan vastaanotoilla.
  • vkovko
    editoi marraskuu 2014
    Oliko se sinulla toimiva keino?
    Lisäys.
    Tämä viesti kävi tarpeettomaksi, kun aivan oikein, ylläpito poisti aiemman asiattoman viestin.
  • editoi marraskuu 2014
    Aloitin viikko sitten maanataina voxran/zypan 150mg aamulla, meni muutama päivä kun en saanut enää vipoja tupakista, tuntui että poltin vaan polttamisen pakosta ja kaiken lisäksi se tupakki rupesi haisemaan pahalta ja kädet kans ja muutaman vuorokauden mietittyäni, tulin tulokseen että joko masennuslääkkeen lopetus, tai tupakin lopetus, jostain kumman syystä sain muutamana päivänä kovan motivaation päälle lopettamiseen, vaikkei viikko sitten ollut mitään aikomustakaan, sen luin kun voxra ja zyban samanlaisia niin viikon jälkeen kun on polttanut ja lopettanut kuten tein nyt sitten tänään, niin pitäisi nostaa zybania sitten 2 tablettiin, eli 300mg:aan ja soitin psykiatrille että näin on käynyt tupakin suhteen ja sanoin että ohjeiden mukaan pitäisi nostaa annostusta, niin paskan marjat ne nostaneet mitään, sanoivat että masennuksen ohjeet on 4 viikkoa 150 mg ja sitten mahdollinen nosto, nyt olen käärmeissäni että jos ei tupakin lopettaminen onnistu, kun tavallaan syön puolta pienempää annostusta, niin en tiedä miten käyt, tänään lopetin ja saanut aikamoisia viekkareita, mutta päätös on tehty ja eiköhän tämä vieroituskin onnistu jotenkin, toivotaan ainakin näin, on se tupakki vaan niin paha että tänkin kirjoituksen aikana olin menossa jo monesti tupakille, pitääkin hakea karkki.
  • editoi elokuu 2015
    Hip hei. Monen retkahduksen jälkeen pitäis taas yrittää lopettaa tupakointi. Joskus kymmenen vuotta sitten lopetin Zybanin avulla joka toimi hyvin. Sen jälkeen muutamia Champix kokeiluja jotka epäonnistuneet. Zyban taitaa minulla toimia paremmin. En muista olleenkaa vatsan turvotusta tai muitakaan painoon liittyviä ongelmia Zybanin kanssa. Champix taa tekee kaameen vatsa turvotuksen, kuin raskaana olis. Onko muilla ollut samoja havaintoja ?
  • tumppis kirjoitti:
    Löysin mielenkiintoisen tietopätkän 2 lääkkeestä

[quote]Bupropioni

Bupropioni (Voxra®, Zyban®) on alun perin masennuslääke. Sen vaikutus tupakanpolton lopettamiseen havaittiin sattumalta. Tupakasta vieroituksessa siitä käytetään pienempää annosta kuin masennuksen hoidossa. Se vaikuttaa aivojen nautintokeskukseen ja siellä dopamiini-nimiseen välittäjäaineeseen, joka välittää tupakan nikotiinin aiheuttamaa nautintoa. Tablettimuotoinen lääke vähentää tupakanhimoa ja vieroitusoireita.

Lääkkeen käyttö aloitetaan ennen tupakoinnin lopettamista, koska sen vaikutus tulee hitaasti esiin. Tupakoinnin lopetuspäivä on toisella hoitoviikolla. Lääkettä käytetään 7–9 viikkoa. Tämän lääkkeen kanssa voidaan käyttää nikotiinikorvaushoitotuotteita, niillä ei ole keskenään yhteisvaikutuksia.

Huomattavaa on, että lääke ei sovi kaikille. Sitä ei voi käyttää, jos on joskus saanut kouristuksia (epilepsia) tai sairastaa sairautta, jossa kouristuksen riski on lisääntynyt (useat aivosairaudet). Lääkäri arvioi lääkkeen määräämisen yhteydessä riskit. Yhteys lääkäriin ennen tupakoinnin lopettamista varmasti omalta osaltaan vahvistaa lopettamista ja on suotavaa, että hoidon onnistumista seurataan jatkokäynneillä joko lääkärin tai hoitajan vastaanotoilla.
    Lisäksi haluan mainita että jos on taipumusta viinakramppiin tai joskus sellaisen saanut, ei passaa juopotella Voxran aikana. Multa meinaan psykiatri kysyi näistä ja selitti että Voxra lisää huomattavasti viinakrampin riskiä sellaisen joskus saaneilla ja lisää viinakrampin riskiä paljon vaikka tällaista ei olisi koskaan saanutkaan. Sinälläänhän kannattaa mielestäni lopettaa alkoholin käyttö muutenkin samaan aikaan röökin kanssa kun kaikki sen tietää että tupakki maistuu humalassa ja sitten voi tehdä huonoja ratkaisuja jos humalassa on. Suositukset sanovat että olis hyvä olla vuosi ilman alkoholia kun lopettaa röpöttelyn, mutta tosiaan tuon Voxran kanssa on syytä olla erittäin varovainen. Niille jotka eivät tiedä: Viinakramppi on tavallaan epileptinen kohtaus joka aiheutuu alkoholin poistumisesta elimistöstä, vaatii sairaalahoitoa ja on hengenvaarallinen. Miettikää ennen ryyppäjäisiä että kannattaako sitä riskiä Voxran kanssa välttämättä ottaa.

"Muista aina: Joskus se, ettet saa haluamaasi, on onnekasta." -Dalai-Lama

"If you have health, you probably will be happy, and if you have health and happiness, you have all the wealth you need, even if it is not all you want." -Elbert Hubbard

• Joskus vuosia sitten kokeilin Zybania. Ei sillä tupakointiin mitään vaikutusta ollut, lähinnä siitä tuli kamala olo ja unettomuutta.
  • editoi tammikuu 2017
    Zyban n. 10 v. sitten, Champix jatkopakkaus menossa. Molemmilla mulla vaikutus sama, eli rööki maistuu ei millekään ja jää pikkuhiljaa pois. Ainoa ero mulla on mielialassa, Zybanilla olin kuin viulunkieli, tosi kiree jä äksy koko ajan. Champixilla ei ole ollut mitää "haittoja", yhden päivän päänsärkyä lukuunottamatta.
    Josko 35 vuotta piisaa...
  • En löytänyt ohjetta miten lainaus toimii joten kopioin tekstin, mitä kommentoin:
    Eli "vieras" kirjoitti näin toukokuussa 2017;
    CHAMPIXIN pakkauksessa olevista tuoteohjeista:
    "Viikko 2/Annos
    Päivät 8–14: Ota päivinä 8–14 yksi vaaleansininen CHAMPIX 1 mg tabletti kahdesti vuorokaudessa: toinen tabletti aamulla ja toinen illalla samaan aikaan joka päivä.

Viikot 3-12/Annos
    Päivästä 15 hoidon loppuun asti: Ota päivästä 15 alkaen hoidon loppuun asti yksi vaaleansininen CHAMPIX 1 mg tabletti kahdesti vuorokaudessa: toinen tabletti aamulla ja toinen illalla samaan aikaan joka päivä."

***Eli tuon perusteella päivät 8-14 (viikko 2) ja päivät 15 alkaen annostukset on aivan identtiset:
    Miksi ei ole ohjeissa "päivät 8 Viikosta 2 alkaen)- hoidon loppuun asti :
    "Ota päivästä 15 alkaen hoidon loppuun asti yksi vaaleansininen CHAMPIX 1 mg tabletti kahdesti vuorokaudessa: toinen tabletti aamulla ja toinen illalla samaan aikaan joka päivä."

• Eräs toinen "vieras" kirjoitti edellisen perään:
    "Eikä ole äkkiseltään vaaraton tämäkään...."

Vieläkö joku luulee että mikään lääke on täysin vaaraton ?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.