Sain lopetettua Champixilla, mutta nyt hajoaa pää. Pyydän, apua.

Sain lopetettua tupakanpolton Champixilla. Champix kuurin rouhin loppuun asti reilu viikko sitten.
Kuurin aikana ei ollut mitään ongelmia, ei henkisiä eikä fyysisiä. Tupakkaa ei ole sen koommin tehnyt mieli.

Mutta nyt tänään alkoi aivan yhtäkkiä todella kauhea olo, todella voimakas masentunut olo, itkettää vaikkei mitään itkemisen aihetta ole. Mihinkään ei pysty keskittymään kun tuntuu että kaikki vaan pahentaa tätä henkistä oloa.

Onhan tämä on Champixin lopetuksesta johtuvaa ja tämä olo helpottaa pian?
Oikeasti, jos kellä on ollut champix kuurin jälkeen tällaista vastaavaa, niin pyydän että vastaisit tähän viestiketjuun ja kertoisit oman kokemuksesi. (Yritän vielä lukea noita muita champix ketjuja läpi sen minkä kykenen)

Viestejä yhteensä

  • En muistanut mainita aloituksessa, mutta Champix kuuria rouhin aloituspakkauksen lisäksi sen 8vk jatkokuurin..
  • Se on mielialalääke ja ei voi tietää miten kuhunkin vaikuttaa, niin käyttö kuin lopetuskin.
    Jos kyse "champixin" vieroittumisesta niin veikkaisin ettei tuo olo kovin kauaa kestä.
    Itse söin masennuslääke Venlafaxinea vuoden verran 2kk:den champix kuurin jälkeen juurikin oloon joka oli jotain masennuksen ja hermoromahduksen väliltä. Tosin jo silloin kärsin luultavasti kilpirauhasen vajaatoiminnasta että silläkin oli vähän osuutta olotilaan.

    Kantsii lääkärin kanssa mennä juttelemaan jos olotila tuntuu liian pahalta ja jatkuu pitkään.
    Röökiin nyt älä kuitenkaan sorru, jos sitä tekee mieli niin vaikka korvaavilla sitten jos on pakko.
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • Yksilöllisiä ne sivuvaikutukset toki on.
    Yritin saada edes soittoajan lääkärille joka määräsi kuurin.. aikaisintaan ensi kuun puolella onnistuu, tässä ei nyt oikein lääkärinkään näkemystä saa asiasta.

    Tänään ei ihan niin maailmanlopun fiilikset ollu, välillä meinasi iskeä paniikinomainen tunne. Oloa helpottaa kun on ihmisiä ympärillä, yksin ei ole hyvä olla.

    Mut ei kyllä oikeasti tee röökiä mieli, se on tässä ainoa positiivinen asia mikä tulee mieleen.
  • editoi tammikuu 2017
    Uhh,pitkälti sama paska fiilis jatkuu edelleen. Aivan niin voimakkaana ei pääse nuo ahdistuskohtaukset nousemaan kun en ole yksin, itsekseen ollessa pääsisi varmasti huuto.

    Monet arkiset asiat saa mielen matalaksi. Ja moni "uusi" asia tai sellainen mitä ei ole tullut ennen paljoa toistettua, saa olon siedettäväksi. Liikkuminen on jäänyt aika vähälle vuosien ajan. Nyt lenkillä käydessä on liikkumisen aikana melko hyvä olo mutta se romahtaa lähes heti lenkiltä sisälle tultua.

    Tupakkaa ei edelleenkään mieli tee, mutta alkaa olemaan laiha lohtu sekin.

    Eniten pelottaa se että jos tämä ei olekaan ohi menevä olotila. 
  • Alakulo ja jopa masentuneisuus on myös yksi psyykkisistä vieroitusoireista, joten tsemppiä ja valoisampaa tulevaa kohti :)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • editoi tammikuu 2017
    Kiitokset kannustuksesta!
    Muuten nyt kun luin yleisemmin tuota toistakin osiota, jossa oli kokemuksia tupakanpolton lopettamisesta ilman näitä lääkeaineita, niin huomasin että mulla on tismalleen samalta kuulostavat psyykkiset oireet nyt päällä mitä monilla lopettajilla on tullut lopettamisen jälkeen ilman näitä lääkkeita.

    Ehkä turhaan nyt syytän Champixia, vaan kenties todellinen syy kumpuaa tuosta itse tupakanpolton lopettamisesta.
    Jos näin on niin parempi varmasti niin, vaikka ei se tätä oloa parannakaan.

    Mun pitää vielä lueskella (tai kysyä palstoilta mikäli ei löydy suoraan kokemuksia) että jääkö tämä tupakanpolton lopetuksen yhteydessä tullut masennus aina ja poikkeuksetta päälle vai onko onnistuttu pääsemään "luomukonstein" siitä nopeasti läpi.
    (Ei yhtään haluttaisi lähteä käyttämään jotain uutta koukuttavaa kemikaalia kun yhdestä on päässyt eroon)
  • Tarkoitin juurikin tupakanpoltonlopetukseen liittyvää vieroitusoiretta, kuten muihinkin addiktioista irti rimpuilemiseen.
    Voithan vaikka ajatella että nyt se "tupakkapiru" yrittää saada Sut taas polttamaan latistamalla mielialan ja kun mikään ei enää tunnu miltään on ihan sama alkaa polttamaan uudestaan...älä lankea tähän ansaan!
    Tuo depis on väliaikaista ja menee ohi :)
    ~160 000 savuketta ja lopetus 31.01.2016 --> ilman nikotiinia 01.03.2016
  • editoi tammikuu 2017
    Vasta nyt minulla alkaa silmät vähitellen avautumaan ja ajattelutapa avartumaan.

    Minulla ei ollut aiemmin aavistustakaan siitä että vieroitusoireita/masennusoireita voi tulla niin pitkän ajan päästä (1..2kk) tupakanpolton lopettamisesta.
    Sattui vaan ajallisesti tuo Champix kuurin loppumisen ajankohtaan tuo oma romahdus, että aloin sen vuoksi syyttämään Champixia mun aivojen sekoittamisesta. Mutta ilmeisesti ne jäljellä olevat nikotiinin vieroitusoireet pääsee nyt nostamaan päätään kun Champix on loppu.

    Tuo tupakkapiru kuvaus on aika hyvä :)
    Mullakin on mielikuva jostain ilkiöstä, joka ikäänkuin kääntelee pään sisällä sattumanvaraisesti vipuja ja painelee nappeja siinä toivossa saisi aivojen omistajan taas polttamaan.
  • Valitettavasti Champix haittavaikutukset voivat jäädä pysyviksi ja tämän myös Pfizer itse on myöntänyt. Suomen kielellä ei löydy netistä totuutta, mutta in english löytyy kauhutarinoita. USA:ssa Pfizer on maksanut uhreille korvaukset...273 milj.dollaria ja salassapitosopmuksin. Jos lääke on turvallinen niin mitään salassa pidettävää ei ole.
    Lääkärit täällä Suomessa eivät uskalla kertoa totuutta. Prof. David Healey on asian selvittänyt....ja myös julkisesti nettisivuillaan kertonut. Champix aiheuttaa monilla vakavat pysyvät haittavaikutukset.....myös itsemurhatapauksia löytyy maailmalta satoja. Vähän googlettamalla selviää miten vaarallisesta aineesta on kysymys.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Useissa aivoihin vaikuttavissa lääkkeissä on hirveä määrä sivuoireita, vakaviakin. Useissa mielialalääkkeissä on maininta,  että saattaa aiheuttaa masennusta.  Tai jopa itsemurhaherkkyyttä. Vaikka vasiten näitä vastaan lääkettä otetaan.
    Moni on saanut avun Champixista, eikä ole jälkiseurauksia. Omalla vastuulla sen nauttiminen ehkä onkin. Ehkä voisi valittaa/ilmoittaa jonnekin, jos tällaisia oireita tulee vielä jälkeenpäinkin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

  • Yhtenä kertana, kun olin sairaalassa keuhkoahtauman takia, määrättiin mielialalääke Mirtazapinia. Sen piti vaikuttaa illalla unettavasti ja päivällä tuomaan valoisampaa mielialaa. Minun kohdalla siinä ei toiminut kuin ensiksi mainittu, päivän olotila tuli pahemmaksi, joten lopetin lääkkeen käytön. Joillakin se toimii tietääkseni kuin pitääkin, yksilöllistä tämä on.
  • pastor100 kirjoitti:
    Valitettavasti Champix haittavaikutukset voivat jäädä pysyviksi ja tämän myös Pfizer itse on myöntänyt. Suomen kielellä ei löydy netistä totuutta, mutta in english löytyy kauhutarinoita. USA:ssa Pfizer on maksanut uhreille korvaukset...273 milj.dollaria ja salassapitosopmuksin. Jos lääke on turvallinen niin mitään salassa pidettävää ei ole.
    Lääkärit täällä Suomessa eivät uskalla kertoa totuutta. Prof. David Healey on asian selvittänyt....ja myös julkisesti nettisivuillaan kertonut. Champix aiheuttaa monilla vakavat pysyvät haittavaikutukset.....myös itsemurhatapauksia löytyy maailmalta satoja. Vähän googlettamalla selviää miten vaarallisesta aineesta on kysymys.
    Noita salaliittoteorioita ja kauhukertomuksia kyllä löytyy, mutta yhtään ns. salassa pidettävää sopimusta tuotu julkisuuteen. Eikä tämänkään artikkelin proffa ole pystynyt osoittamaan, että tämä olisi niin vaarallinen kuin väittävät. Taitaisi todistaa tupakoinnin terveellisyyden puolesta.
    Itsellä pitkä kuuri loppui muutama päivä sitten ja apteekissa olisi vielä jatkokuurille resepti, mutta ei viitsis enään monen viikon kuuria ostaa. Pitää vsrmaan katsella muutama päivä, vaikka hermot tuntuu olevan hieman kireällä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.